Money.pl Praca Kariera i rekrutacja

Jak napisać dobre CV?

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2018-08-30 11:54
Jak napisać dobre CV?
Fot. damircudic/ iStockphoto
Jak napisać dobre CV?

Pierwszym krokiem do pozyskania nowej pracy jest napisanie i przesłanie CV. Jest ono przepustką do rozmowy kwalifikacyjnej, a potem wymarzonej posady. Dobre CV powinno jednak spełniać kilka podstawowych warunków, aby dać kandydatowi szansę na sukces.

Dobre CV – dane kontaktowe, zdjęcie, klauzula

Elementy CV takie jak dane kontaktowe, klauzula prawna i zdjęcie nie mówią nic o naszym doświadczeniu, ale są kwintesencją dobrego życiorysu.

Dane kontaktowe powinny znaleźć się na samej górze dokumentu i zawierać imię oraz nazwisko, numer telefonu, adres e-mail oraz miejscowość, w której kandydat mieszka. Pełny adres czy data urodzenia nie są konieczne, a nawet coraz rzadziej mile widziane. Podobnie jest ze zdjęciem. W Polsce w dalszym ciągu jest ono akceptowane, jednak w korporacjach zagranicznych może kandydata zdyskwalifikować. Chodzi bowiem o to, że w kulturze zachodniej wymóg dodawania zdjęcia do CV jest świadectwem dyskryminacji ze względu na wygląd. Jeśli jednak pracodawcą jest polska firma, warto zdjęcie dodać. Nie może być ono jednak niepoważne (fotka z wakacji, wycinek ze zdjęcia grupowego czy selfie).

Z kolei klauzula poufności to wymóg absolutny. Bez jej zamieszczenia w świetle prawa rekruter nie będzie mógł CV kandydata nawet przeczytać. Warto być na bieżąco z aktualną treścią klauzuli poufności.

Szablon dobrego CV

Według specjalistów zajmujących się rekrutacjami, dobre CV to takie, które nie jest ani nudne, ani zbyt pstrokate. Zawarte w dokumencie informacje powinny być odpowiednio pogrupowane i zamieszczone w postaci łatwych do wychwycenia haseł. Zakłada się, że rekruter poświęca w pierwszej fazie rekrutacji każdemu CV tylko kilka sekund, dlatego warto postarać się, żeby akurat nasze przykuło jego uwagę.

Układ dobrego CV powinien być transparentny. Pierwszymi wpisanymi informacjami powinny być te, które w ofercie pracy wymienione są jako pierwsze. Zatem jeśli pracodawcy zależeć będzie na odpowiednim wykształceniu, to ono powinno wieść prym w dobrze napisanym CV. Tak samo warto zrobić, gdy firma ogłaszająca posadę szuka kandydatów z doświadczeniem zawodowym. Dodatkowe umiejętności w dobrym CV powinny znaleźć się w środku dokumentu i przede wszystkim odpowiadać wymaganiom na stanowisku, o które kandydat się ubiega.

W dobrym CV wszelkie informacje powinny być wypunktowane, to ułatwi odbiór i zapewni szybsze znalezienie interesujących rekrutera danych. Tekst powinien być spójny, zorganizowany pod względem merytorycznym i chronologicznym, jeśli kandydat używa dat. Dobre CV powinno zająć jedną stronę, maksymalnie dwie.

Dobre CV wysyłane drogą elektroniczną

W dobie internetu coraz rzadziej spotyka się ogłoszenia na tablicach i w gazetach, a co za tym idzie, równie rzadko CV trafia do pracodawcy w formie papierowej. Wysyłanie życiorysu za pomocą portalu pracy lub mailem ma jednak swoje zasady.

Przede wszystkim ważny jest odpowiedni format i nazwa pliku. Dokument powinien być wysłany w pliku nieedytowalnym, najlepiej jako PDF. Tytuł dobrego CV w wersji elektronicznej musi zawierać imię i nazwisko kandydata, numer referencyjny ogłoszenia o pracy oraz skróconą nazwę stanowiska. Taki sam powinien być tytuł samego maila z CV. Dzięki temu rekruter łatwiej znajdzie CV w folderze lub wiadomość w skrzynce odbiorczej. Warto pamiętać, aby po zmianie formaty pliku CV, a przed wysłaniem go sprawdzić, czy nie zmienił się jego układ graficzny.




Re: Jak napisać dobre CV?

Ziomek / 195.189.88.* / 2018-12-07 17:18
Tam jest wiele sztuczek, które można sobie zastosować, moim zdaniem to wcale nie jest takie trudne tylko trzeba pokombinować albo wziąć jakiś fajny program jak np. SzybkieCV ;)

Re: Jak napisać dobre CV?

KonradWWW / 83.10.222.* / 2018-10-31 16:53
dobre CV - przemyślane CV. Na początek dobrze skorzystać z kreatora CV, np. takiego jakim jest szybkie CV :D

Re: Jak napisać dobre CV?

Olaf5321 / 217.99.73.* / 2018-10-28 12:03
Dobre CV to teraz pojęcie względne każdy rekruter troszkę ocenia według swojego widzimisię co jest bardzo słabe, bo np. ktoś będzie skreślony, bo jego CV jest zbyt proste i banalne, co nie powinno mieć znaczenia kluczowego. Aby temu zapobiec na początek dobrze jest skorzystać z szablonów np. z SzybkieCv gdzie są te szablony na prawdę ,,wyjściowe" w szczególności na premium ;)

Re: Jak napisać dobre CV?

ella893 / 91.223.167.* / 2018-09-12 15:55
Korzystałam z kreatora szybkiecv :D I bardzo mi to ułatwiło pisanie