Money.pl Praca Poradniki

Co powinna zawierać umowa o pracę?

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2018-07-18 14:36
Co powinna zawierać umowa o pracę?
Co powinna zawierać umowa o pracę?

Umowa o pracę jest dokumentem, na podstawie którego powstaje stosunek pracy między pracodawcą a pracownikiem. W umowie powinny więc znaleźć się elementy określone przez przepisy zwarte w Kodeksie Pracy.

Typ umowy o pracę

Każda umowa o pracę musi zawierać określone elementy, w tym prawa i obowiązki stron, które zawierają stosunek pracy. Ostateczny kształt umowy o pracę jest jednak częściowo uzależniony od tego, czy jest to umowa na czas nieokreślony, czy też na czas określony.

W przypadku umowy o pracę na czas nieokreślony mamy do czynienia z nawiązaniem bezterminowego stosunku pracy, który może zostać zakończony jedynie przez złożenie przez pracownika wypowiedzenia lub otrzymania odpowiednio umotywowanego wypowiedzenia od pracodawcy. Zatrudnienie na umowę o pracę na czas nieokreślony oznacza, że pracownika obowiązuje okres wypowiedzenia zależny od stażu pracy:

  • 2 tygodnie w przypadku pracy przez mniej niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc w przypadku pracy przez minimum 6 miesięcy,
  • 3 miesiące dla pracownika o stażu wynoszącym co najmniej 3 lata.

W umowie o pracę na czas określony musi zostać wskazana data, z której nadejściem umowa zostanie rozwiązana, a także dzień rozpoczęcia pracy.

Najważniejsze elementy umowy o pracę

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z umową bezterminową, czy też z umową na czas określony, w każdej umowie o pracę powinny znaleźć się następujące elementy:

  • data zawarcia umowy o pracę;
  • miejsce zawarcia umowy o pracę;
  • rodzaj umowy o pracę (na czas nieokreślony, na czas określony, na okres próbny, na zastępstwo);
  • strony zawierające umowę o pracę, a więc dane pracodawcy (nazwa firmy, adres, imię i nazwisko pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę) oraz dane pracownika (imię, nazwisko, adres zamieszkania);
  • rodzaj pracy, czyli stanowisko, na jakim zostaje zatrudniony pracownik;
  • wymiar czasu pracy, a więc określenie, czy jest to praca na etacie, na pół etatu itp.;
  • miejsce wykonywania pracy;
  • wynagrodzenie – pracodawca może podać wynagrodzenie zasadnicze i dodatkowo określić zasady przyznawania innych świadczeń, dodatków i premii;
  • termin rozpoczęcia pracy.

Pracodawca ma też obowiązek najpóźniej przed upływem 7 dni od rozpoczęcia pracy przez osobę zatrudnioną na umowę o pracę przedstawić jej na piśmie informacje dotyczące szczegółów współpracy. Wśród ustaleń powinny się znaleźć informacje o częstotliwości wypłat, normie czasu pracy (dobowej i tygodniowej), przysługującym urlopie wypoczynkowym, układzie zbiorowym pracy, a także obowiązującym okresie wypowiedzenia umowy o pracę. Pracodawca, który nie jest zobowiązany do opracowania regulaminu zakładu pracy, powinien poinformować również o zasadach potwierdzania obecności w pracy i kwestiach dotyczących usprawiedliwiania nieobecności.

Obowiązywanie umowy o pracę

Należy pamiętać o tym, że umowa o pracę powinna być zawarta w formie pisemnej w dwóch egzemplarzach – pracownik i pracodawca otrzymują po jednym formularzu umowy. Istnieje możliwość zawarcia umowy ustnej między stronami. W takim przypadku pracodawca jest zobowiązany przedłożyć pracownikowi (najpóźniej w pierwszym dniu pracy) przedstawione na piśmie postanowienia dotyczące rodzaju umowy, jej warunków oraz szczegółów dotyczących zawierających ją stron.