Początek nowego roku to czas ważny szczególnie dla osób starających się o status urzędnika mianowanego. Od dnia 1 stycznia 2007 roku można składać dokumenty wymaganych do rozpoczęcia postępowania kwalifikacyjnego.
Ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 o służbie cywilnej (Dz. U. z dnia 26 września 2006) zmieniła dotychczas obowiązujące zasady postępowania kwalifikacyjnego na urzędnika mianowanego.
W myśl nowych przepisów o uzyskanie mianowania w służbie cywilnej może ubiegać się osoba, która:
Pierwszą istotną zmianą jest wydłużenie minimalnego stażu pracy w urzędzie służby cywilnej z dwóch do trzech lat. Druga kwestia to ograniczenie ilości uznawanych języków obcych do trzech głównych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Osoba ubiegająca się o status urzędnika mianowanego powinna posiadać zatem potwierdzoną znajomość co najmniej jednego języka obcego spośród języków roboczych UE, czyli: angielskiego, niemieckiego lub francuskiego. W 2005 roku, dla zdecydowanej większości uczestników postępowania kwalifikacyjnego (84,4%) najtrudniejszym do spełnienia wymogiem było właśnie udokumentowanie znajomości przynajmniej jednego języka obcego.
Spośród kandydatów na urzędników mianowanych w 2005 roku, zdecydowana większość deklarowała znajomość języka rosyjskiego: 47,7% ogółu uczestników postępowania. Na drugim miejscu znalazł się język angielski - jego znajomość jako pierwszego języka obcego deklarowało 43% uczestników. Następne w kolejności były: język niemiecki – 6,8%, język francuski - 1,5% i język włoski - 13 osób 0,3%.
Zaostrzenie wymagań w kwestii znajomości języków obcych może skutecznie ostudzić zapał tegorocznych kandydatów na urzędników mianowanych. Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2005 zawiera listę dyplomów, zaświadczeń i certyfikatów potwierdzających znajomość języka obcego, wymaganych przy postępowaniu kwalifikacyjnym na urzędnika mianowanego. Najbardziej popularnym egzaminem językowym uznawanym podczas postępowania jest TELC B2 (The European Language Certificate).
Cały proces od momentu napisania egzaminu do momentu otrzymania certyfikatu wynosi od 8 do 10 tygodni. Część pisemna sprawdzana jest komputerowo w siedzibie Centralnego Biura Egzaminacyjnego we Frankfurcie nad Menem.
Listy oceniane są dwustopniowo przez dwóch różnych uprawnionych egzaminatorów. Część ustna oceniana jest w instytucjach przeprowadzających egzamin. Komisja egzaminacyjna złożona jest z licencjonowanych egzaminatorów szkolonych w Polsce przez partnerów Centralnego Biura Egzaminacyjnego.
Aplikacje do postępowania kwalifikacyjnego na urzędnika mianowanego można składać w terminie od 1 stycznia do 31 maja 2007. Aby nie znaleźć się na szarym końcu kolejki oczekujących na mianowanie, warto już dziś zacząć przygotowywać wymagane dokumenty. A w niektórych przypadkach zapisać się na kurs językowy...
Więcej informacji o kursach i szkoleniach językowych zakończonych egzaminem certyfikującym TELC, organizowanych przez Global TC, pod adresem:http://www.globaltc.eu/_svd,pl/29,10/TELC.html