Czy pracodawca może współfinansować kursy i szkolenia? Jeżeli tak to jakie to są szkolenia i jak o takie dofinansowanie się starać? Odpowiada Monika Hernecka, dyrektor operacyjny Grupy FUTUREA
- Zwolnienia nauczycieli efektem niżu demograficznego Nie ma żadnych przeszkód, żeby pracodawca współfinansował czy nawet finansował w całości kursy i szkolenia w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownika.
Najistotniejsza jest jednak decyzja pracodawcy, ponieważ już z samej definicji podnoszenia kwalifikacji zawodowych wynika, że proces ten zawsze odbywa się z inicjatywy lub za zgodą pracodawcy. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych, jak sama nazwa wskazuje dotyczy takich szkoleń i kursów, które dotyczą zdobywania lub uzupełniania wiedzy w ramach aktualnie wykonywanej pracy, ale mogą też wiązać się z ewentualnym awansem lub zmianą zakresu obowiązków.
Pracownik, który chciałby podnieść swoje kwalifikacje powinien zwrócić się do pracodawcy z taką prośbą i jeśli uzyska zgodę to będą mu przysługiwały wszystkie obligatoryjne świadczenia (m.in. urlop szkoleniowy) oraz świadczenie dodatkowe, o ile pracodawca na nie wyrazi zgodę. Do świadczeń dodatkowych zalicza się m.in. zwrot kosztów kształcenia, dojazdów czy podręczników. Najczęściej w przypadku przyznania świadczeń dodatkowych pracodawca i pracownik podpisują tzw. umowę szkoleniową, która zawiera wzajemne prawa i obowiązki każdej ze stron.