Rośnie średnia wieku pracowników w zakładach BMW i Audi. Pracownicy są już wyposażani w lupy i obuwie z amortyzowanymi podeszwami.
Koniunktura w branży samochodowej nabiera rozpędu, ale pracownicy przy taśmie produkcyjnej są coraz starsi. _ Wiemy, że demografia uderzy w nas bez litości _, mówi szef kadr w BMW, Harald Krüger. Dlatego w swoich zakładach w Dingolfing BMW testowało już od ponad roku optymalizację obszaru pracy starszych pracowników. Obecnie sprawdzane są możliwości rozszerzenia projektu _ Struktura wiekowa 2017 _ na całe przedsiębiorstwo.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/199/t85703.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/eksport;ratuje;niemiecki;przemysl;motoryzacyjny,31,0,606495.html) Eksport ratuje niemiecki przemysł motoryzacyjny
BMW a także konkurencyjne Audi dostrzegają punkt zapalny ogólnie obowiązującego problemu: Wzrasta przewidywana długość życia, załoga starzeje się szybko, brakuje wykwalifikowanych fachowców.
Problem powstał po części z własnej winy: W latach 70-tych i 80-tych producenci samochodów przyjmowali na produkcję wyłącznie młodych ludzi. Teraz się to mści: Do 2020 roku średnia wieku pracowników w Audi wzrośnie z 41 do 47 lat. _ Za pięć lat co trzeci pracownik Audi będzie miał pond 50 lat _, mówi rzecznik koncernu z Ingolstadt.
Dla seniorów lupy i specjalne obuwie
W najważniejszych zakładach produkcyjnych BMW w Dingolfing następstwa tego będą drastyczne. Do 2017 roku średnia wieku zatrudnionych pracowników wzrośnie z 39 do 47 lat. _ Na produkcji będziemy mieli coraz więcej ludzi powyżej sześćdziesiątki _, mówi Harald Krüger. Producent samochodów już zareagował: W niektórych działach produkcyjnych przeprowadzono symulację przy średnim wieku 47 lat. Pracownicy zostali wyposażeni w obuwie z amortyzowanymi podeszwami, czcionka na ekranach komputerów została powiększona, na szafkach z narzędziami umieszczono lupy.
Stosowny do wieku model pracy zostanie teraz wdrożony przy produkcji seryjnej: Od 2011 roku produkcja przekładni głównych w zakładach w Dingolfing ma zostać przestawiona na model _ Struktura wiekowa 2017 _, a sam projekt zostanie rozszerzony na kolejne zakłady i działy administracji.
W Audi starsi pracownicy pracują przy produkcji sportowego modelu R8. Koncepcja _ Silver Line _ ma dostarczyć istotnych wniosków odnośnie przyszłego planowania produkcji. W Ingolstadt i Neckarsulm oznacza to: _ Więcej czynności w pozycji siedzącej i mniej czynności wykonywanych ponad głową, wydłużenie taktu pracy _, mówi rzecznik Audi.
Problem demograficzny uderza poważnie w interesy gospodarcze. Wprawdzie BMW i Audi rozbudowują także swoje zakłady w USA i w Chinach, jednak główna produkcja pozostaje w Niemczech. Dotyczy to przede wszystkim najbardziej dochodowych modeli obu producentów jak BMW serii 7 i Audi A8. Na spadek produktywności z powodu starzenia się załogi producenci samochodów nie mogą sobie pozwolić. Już teraz konieczne są dodatkowe zmiany, aby móc zaspokoić popyt na rynkach azjatyckich.
W przeszłości pracownicy w wieku ponad pięćdziesięciu lat byli wysyłani na kosztowne wcześniejsze emerytury i zastępowani młodszymi. W latach 2008 i 2009 BMW wydało na redukcję 8 tys. miejsc pracy w Niemczech pół miliarda euro. _ Nie stać nas już na to _, mówi BMW. Ponadto w okolicach Ingolstadt, Regensburga czy Dingolfing jest już odczuwalny brak wykwalifikowanych pracowników.
Czytaj w Money.pl