Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na
Łukasz Witczyk
Łukasz Witczyk
|
aktualizacja

Lobbing w pracy. Czym jest? Czy jest legalny?

0
Podziel się:

Lobbing w pracy. Lobbing to wywieranie wpływu przez zawodowych lobbystów na władze. Czy jest legalny?

Lobbing w pracy. Czym jest? Czy jest legalny?
Lobbing w pracy. Czym jest? (pixabay.com)

Lobbing w pracy. Czym jest?

Lobbing to wywieranie wpływu przez zawodowych lobbystów na władze. Stosowany może być w wielu dziedzinach życia. Lobbing najbardziej kojarzony jest jako wywieranie wpływu na władze publiczne. Określenie to przylgnęło do praktyki kontaktowania się z decydentami politycznymi.

Czym jest lobbing? Zgodnie z definicją lobbing to zespół zgodnych z prawem czynności podejmowanych przez zarejestrowanego lobbystę działającego za wynagrodzeniem i w interesie osoby trzeciej (zleceniodawcy lobbyingu), w celu wywarcia korzystnego dla zleceniodawcy wpływu na prawotwórstwo lub decyzje organów państwowych, względnie samorządowych i innych.

Lobbing w pracy. Kto się nim zajmuje?

Lobbing w pracy to zjawisko dotyczące wywierania wpływu na osoby zarządzające przedsiębiorstwem lub jego właścicieli, które ma na celu osiągnięcie pożądanych zmian w firmie.

Lobbingiem w pracy zajmują się m.in. związki zawodowe, które poprzez strajk mogą domagać się zmian w działalności firmy. Dotyczyć to może choćby podwyżki pensji. Mogą to być także działania polubowne, polegające na rozmowach z władzami przedsiębiorstwa.

Lobbing w pracy. Czy jest legalny?

Czy lobbing w pracy jest legalny? Wszelkie kwestie związane z lobbingiem reguluje ustawa z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 2005 nr 169 poz. 1414). Co za tym idzie lobbing w każdej dziedzinie jest legalny i nie można go również nazwać działalnością przestępczą, związaną z korupcją czy szantażem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)