Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na
aktualizacja

Jak zarządzać zespołem pracowników? 6 rad, o których musisz pamiętać

1
Podziel się:

Zgrany, kompetentny i ufający sobie zespół pracowników to największy kapitał firmy, bez względu na branżę. Jak efektywnie nim zarządzać?

Jak zarządzać zespołem pracowników? 6 rad, o których musisz pamiętać
(imago stock&people/EASTNEWS)

Zarządzanie ludźmi to jedna z kluczowych umiejętności dobrego menadżera. Zgrany, kompetentny i ufający sobie zespół pracowników to największy kapitał firmy, bez względu na branżę. Jak efektywnie nim zarządzać?

Każdy biznes tworzą przede wszystkim ludzie. Najtrudniejszym zadaniem menadżera jest wydobycie z nich tego, co najcenniejsze. Każdy pracownik jest bowiem dobry w innej dziedzinie, a prawdziwa wartość pochodzi ze współpracy. Aby to osiągnąć trzeba jednak odpowiednio zarządzać ludźmi na każdym etapie – począwszy od rekrutacji.

Dobieraj i zatrudniaj ludzi

Pisałem o tym krótko w jednym z moich wcześniejszych tekstów – największym niebezpieczeństwem dla każdej organizacji jest zatrudnianie ludzi według podobieństwa kandydatów do obecnych pracowników. Ten sposób rekrutacji jest niczym kupowanie kolejnego, identycznego biurka. Taki model z pewnością sprawdzi się w przypadku linii produkcyjnej, jednak na stanowiskach zarządczych czy wymagających kreatywności jest skazany na porażkę.

Otwórz komunikację

O AUTORZE

Ludzie nie będą ze sobą współpracować, jeśli nie będą mogli się komunikować. Istnieją co prawda organizacje, gdzie komunikacja jest bardzo ograniczona czy wręcz zamknięta. Wynikać to może na przykład z tego, że biznes jest łatwy do replikowania i pracownicy mogą łatwo _ dogadać się za plecami szefa _. Jednak w przypadku większości organizacji, komunikacja popłaca. Zwłaszcza nieformalna – na wyjeździe integracyjnym, w kuchni, na papierosie... Innymi słowy: wszędzie tam, gdzie pracownicy chcą się integrować.

Ufaj ludziom

Warto obdarzać podwładnych kredytem zaufania. Jeśli pracownik prosi o pomoc innego pracownika – doceniaj to! Poproszenie drugiej osoby o pomoc to swoisty akt odwagi, bo w oczach szefa taka osoba zawsze może wyjść na niekompetentną. Prośba o pomoc może bowiem oznaczać nieumiejętność rozwiązania problemu, a tym samym stawiać pod znakiem zapytania kompetencje zawodowe. Będąc menadżerem nie można pozwolić sobie na taki osąd, gdyż szybko zniszczy on wolę współpracy pomiędzy pracownikami.

Doceniaj proaktywność i myślenie

Jak wiadomo: _ nie myli się tylko ten, kto nic nie robi _. Zdecydowanie większą wartość stanowi pracownik, który sam decyduje o tym, co powinien zrobić, niż pracownik, który tylko czeka na instrukcje. Ten pierwszy oczywiście sto razy się przy tym pomyli. Mimo to efekty jego pracy mają szansę wnieść do firmy nowe pomysły – w przeciwieństwie do pracownika _ czekającego _.

Oprócz proaktywności, bardzo ważne jest także myślenie. Większość pracowników dzieli się na tych, którzy tylko _ robią _ i na tych, którzy _ robią i przy tym myślą _. Ten drugi typ pracowników jest szczególnie cenny dla każdej firmy. To oni usprawniają procesy, prześcigają konkurencję, łączą niepołączone kropki. Takim osobom należy dawać szczególnie dużo wolności.

Dawaj ludziom to, czego chcą

Najlepszych pracowników należy wynagradzać hojnie, ale przede wszystkim należy to robić za pomocą tego, co jest dla nich ważne. To nie zawsze są pieniądze. Czasami może to być nazwa stanowiska, nienormowany czas pracy, większy zakres swobody czy po prostu pochwała szefa na większym forum. Jak widać – hojne nagradzanie wcale nie musi być kosztowne, choć nie zawsze jest łatwe.

Nigdy nie rozstawaj się z ludźmi

Mówi się, że w biznesie nie ma obrażania. Podobnie jest z pracownikami – z tymi dobrymi nie należy rozstawać się w zasadzie nigdy. To, że ktoś zmienia firmę, nie oznacza, że za jakiś czas nie wróci – jako pracownik, klient czy partner biznesowy. Relacje z ludźmi są bardzo ważne i jeśli ktoś okazał się być wartościowym pracownikiem, z pewnością nie należy zrywać z nim kontaktu.

Czytaj więcej w Money.pl

strategie firm
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
Sylwia
2 lata temu
Świetny artykuł. Prowadzę zespół 50 osobowy, każdy pracownik jest inny natomiast kierownik jeden. Wychodzę z założenia, że kierownik jest dla zespołu, żeby efektywnie nim zarządzać. Bardzo lubię swoja pracę, ale lubię też podnosic własne kompetencje i wybrałam się na studia na WSKZ na kierunek zarządzanie kapitałem ludzkim. Studia sa na wysokim poziomie i uczelnia bardzo pomocna w stosunku do studenta. Warto podnosić własne kompetencje, z cała pewnością łatwiej pracować.