Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na
Edyta Piesyk-Gratkiewicz
|

Etykieta w biznesie - nawet nie wiesz jak ważna jest dłoń

0
Podziel się

Uścisk ręki powinien trwać krótko, pewnie i nie powinien być za mocny. Co to konkretnie oznacza i dlaczego należy unikać "martwej ryby" tłumaczy specjalistka savoir-vivre Małgorzata Koszelew.

bDoBJTXF

Uścisk ręki powinien trwać krótko, pewnie i nie powinien być za mocny, bo to coś więcej niż tylko powitanie. To sygnał wysyłany z informacją o twojej osobowości i obyciu. I najważniejsze: - _ Nie mieszajmy zasad etykiety towarzyskiej z etykietą biznesu _ - ostrzega iWoman.pl Małgorzata Koszelew, specjalistka savoir-vivre.

Powitanie to także ważne narzędzie komunikacji i kreowania wizerunku, które wpływa na pierwsze wrażenie. Jakie są najważniejsze zasady, wylicza w portalu womenbusiness.about.com Lahle Wolfe, założyciel i prezes LA Wolfe Web Marketing. A 10 najważniejszych z nich komentuje Małgorzata Koszelew. Ten, przeszczepiony na polski grunt dekalog pozwoli ci odnaleźć się meandrach biznesowej etykiety.

1. Kurtuazyjne wprowadzenie

Zanim podasz dłoń, przedstaw się. To nieodłączna część powitania. Uścisk dłoni bez przedstawienia się może wprowadzić atmosferę zdenerwowania. Warto wiedzieć, że w literaturze etykiety biznesu opisanych jest 12 typów uścisku dłoni, jednak tylko jeden z nich jest prawidłowy. - _ Charakteryzuje się tym, że jest jędrny, ani nie za mocny, ani nie za słaby. W takim uścisku kciuk powinien dotykać kciuka, a wewnętrzne części dłoni witających się osób powinny się dotykać. Taki uścisk robi jak najbardziej dobre wrażenie i jest akceptowany na całym świecie. Towarzyszy mu kontakt wzrokowy i uśmiech. Dłoń powinna być ciepła i sucha _- tłumaczy Małgorzata Koszelew, pomysłodawczyni i założycielka Szkoły Etykiety FINESSE w Warszawie.

bDoBJTXH

2. Nie zawsze kobieta pierwsza podaje dłoń.

- _ Zdarza się, że panowie w sytuacjach zawodowych stosują zasady etykiety towarzyskiej i czekają, że kobieta poda im dłoń nawet wtedy, kiedy jest ona podwładną. Należy mieć na uwadze fakt, że jeśli kobieta jest niższa rangą, ma niższe stanowisko czy status, to pierwszeństwo w podawaniu dłoni ma mężczyzna _- ostrzega Małgorzata Koszelew.

I ważna rada dla kobiet: nigdy nie podajemy ręki do całowania. - _ W sytuacji zawodowej jest to niedopuszczalne. Jeśli jednak trafi się nam biznesowy "cmokacz", to nie okazujmy z tego powodu zdenerwowania czy zniesmaczenia i nie siłujmy się z mężczyzną, który całuje naszą dłoń, aby mu ją wyrwać z uścisku _ - podpowiada specjalistka.

bDoBJTXN

3. Przekręcanie dłoni, by znajdowała się nad dłonią osoby witanej.

Koszelew ostrzega: - _ Czasem dość bezceremonialnie przekręcamy naszą dłoń tak, by znajdowała się nad dłonią osoby witanej. Nie robimy w ten sposób dobrego wrażenia na rozmówcy, bo sugerujemy, że chcemy dominować. Nasza dłoń mówi „ja tu rządzę!” Druga osoba nie czuje się komfortowo w tego typu kontakcie. _

4. Potrząsanie ręką

Wystarczy 2-3 razy, powinno być krótkie i pewne. Nie potrząsamy przy tym ramionami. Taki uścisk trwa około 3 sekund. Trzymając i potrząsając czyjąś dłonią dłużej możemy sprawić, że osoba poczuje się nieswojo.

5. Nie używaj zbyt dużo, ani zbyt mało siły

Uścisk dłoni powinien być przyjaznym gestem szacunku, a nie pokazywaniem siły fizycznej. Każdy ma inny próg wytrzymałości na ból i czasami naszym zdaniem solidny, konkretny gest, dla drugiej osoby może być bardzo niekomfortowy.

bDoBJTXO

Problem z siłą działa i w drugą stronę. Bezwładna ręka nie jest dobrym sposobem witania, jeśli chodzi o uścisk dłoni w biznesie. - _ Wyraża lekceważenie, brak chęci do kontaktu i sprawia wrażenie, że mamy za wysokie mniemanie o sobie _ - ostrzega Małgorzata Koszelew.

6. Zapomnij o podawaniu samych palców

Uścisk przez podanie palców sprawdza się w sytuacjach towarzyskich, jednak w biznesie nie wygląda profesjonalnie. Podawaj zawsze całą dłoń. - _ Niektóre panie uważają, że nie należy zbyt mocno ściskać cudzej dłoni, bo jest to mało kobiece i mało eleganckie. Podają końce palców w lekkim „uszczypie” lub, co gorsza, podają tak zwaną „martwą rybę”. Taka bezwładna, czasami zimna i wilgotna dłoń zdradza pewne cechy naszej osobowości. Tym uściskiem pokazujemy, że jesteśmy wycofane, apatyczne, pasywne, co w biznesie nie jest mile widziane _- tłumaczy Małgorzata Koszelew.

bDoBJTXP

7. Nie używaj dwóch dłoni

W biznesie nie wróży to powodzenia. Jak wygląda ten ryzykowny gest? -_ Prawa ściska, a w tym czasie lewa przykrywa połączone dłonie lub wędruje do góry na przedramię, ramię a nawet bark osoby witanej. To rodzaj uścisku typowy dla polityków. Jeśli tak wita nas osoba, którą ledwie znamy, lepiej zachować czujność. Ta lewa dłoń zdradza ukryte intencje – im wyżej, tym większa manipulacja pod płaszczykiem serdeczności. Ten typ uścisku dłoni stosują również duchowni, czasami osoby starsze lub ludzie blisko zaprzyjaźnieni. W takim wypadku intencje są zazwyczaj szczere, a sam uścisk może umacniać więź między witającymi się w ten sposób osobami. Jest on skuteczny kiedy chcemy okazać komuś współczucie _ - podkreśla w rozmowie z iWoman.pl specjalistka savoir-vivre.

8. Spocona dłoń - kłopotliwy problem

Jeśli wymieniasz uścisk z kimś, kto ma spocone dłonie, nie od razu wycieraj ręce, to nie wygląda kulturalnie, poza tym może zawstydzić drugą osobę. Zrób to dyskretnie, a po spotkaniu po prostu umyj ręce.

bDoBJTXQ

9. Kontakt wzrokowy

To bardzo ważne, aby patrzeć w oczy osobie, którą poznajemy. Unikanie kontaktu wzrokowego może świadczyć o tym, że chcemy coś ukryć. Szczególnie w pierwszej chwili, kiedy się przedstawiamy.

10. Zakończenie uścisku

Według niepisanych zasad następuje po 3-4 sekundach. Żeby uniknąć niezręczności pamiętaj, żeby go nie przeciągać. Bo zbyt długi gest, kiedy przechodzi się do konkretów, staje się intymny.

Jeśli wydaje ci się, że zasady savoir-vivre to dżungla nie do przejścia pamiętaj, że to one mają służyć tobie a nie odwrotnie. Nie martw się błędami. Nawet jeśli popełnisz gafy, jest wiele sposobów, aby je zatuszować. Gdy obawiasz się, że uścisk dłoni nie przekazuje odpowiedniego komunikatu o tobie, po prostu uzupełniaj informacje w trakcie rozmowy.

I bardzo ważna wskazówka na koniec - nie tylko dla pań: - _ Jeżeli wchodzimy do pomieszczenia, w którym jest więcej niż sześć osób, nie mamy obowiązku witania się z każdym używając uścisku dłoni. Wystarczy przywitać wszystkich ogólnie mówiąc dzień dobry _ - radzi specjalistka do spraw etykiety.

ZOBACZ JAK OPANOWAĆ GESTYKULACJĘ:

    *
    *
    *
    *
bDoBJTYi
KOMENTARZE
(0)