Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2012-07-30
Samo przedstawienie umiejętności w korzystnym świetle nie wystarczy. Powinieneś zadbać o to, aby Twoje CV było atrakcyjne dla przyszłego pracodawcy.
Jeśli zależy Ci, by zostać zauważonym i nie chcesz, aby Twoje CV wylądowało w koszu, pamiętaj o kilku zasadach:
- Pisz wyraźną i czytelną na wydruku komputerowym czcionką o rozmiarze 10–12 pkt; mniejsza czcionka jest mało czytelna, większa może zostać odebrana jako próba ukrycia małego doświadczenia, ponieważ daje pozory większej ilości tekstu.
- Najlepsze czcionki to: Arial, Tahoma lub Verdana; Times New Roman, mimo iż jest powszechnie używany w pismach służbowych, nie nadaje się najlepiej do CV, ponieważ:
- większość osób używa tej czcionki, więc CV nie wyróżnia się,
- odstępy między znakami są nierówne, co sprawia wrażenie braku harmonii w tekście.
- Nie stosuj kolorowych czcionek, znaków graficznych, kolorowego tła, zwłaszcza w jaskrawych kolorach utrudniających odczytanie tekstu, a także obrazków, rysunków, animowanych ikonek, banerów, chyba że aplikujesz do agencji reklamowej lub branży artystycznej – tam odrobina kreatywności może zostać doceniona, oczywiście w pewnych granicach (dodatki nie mogą tłumić treści).
- Warto zastosować punktory, wcięcia, różne style tej samej czcionki (bold i italic). Należy jednak zachować umiar, w innym wypadku może powstać wrażenie, że nie potrafisz wyodrębnić rzeczy ważnych; nie stosuj wielkich liter w całym tekście – wbrew pozorom nie jest to czytelne.
- Zwracaj uwagę na formatowanie tekstu (odpowiednio ustawione marginesy, wypunktowanie), ponieważ:
- dobrze sformatowany tekst nie poprzesuwa się, jeżeli potencjalny pracodawca będzie miał inne ustawienia w swoim komputerze,
- jeżeli w pracy, o którą się starasz, potrzebna jest obsługa komputera, w tym miejscu udowodnisz, że znasz się na tym.
- Kompromitacją są błędy w pisowni, nawet pozornie błahe, jak brak ogonka w „ę”, literówka czy kropka po skrócie „mgr”. Świadczą one po prostu o braku dokładności kandydata, a czasami o lukach w wykształceniu. Zatem jeżeli masz wątpliwości – sięgnij po słownik!
- Pamiętaj o liczbach (np. ile osób nadzorowałeś, jakie zadania sprzedażowe realizowałeś) – ilościowe dane są przekonujące!
- Pionowe ustawienie strony – nie ustawiaj strony poziomo, jeżeli dane nie mieszczą się na jednej kartce. Nie będzie to dobrze widziane. Lepiej będzie, jeśli Twoje doświadczenie zostanie przedstawione na dwóch stronach tekstu.
- CV zapisz w formacie doc oraz pdf i wysyłaj dwa rodzaje plików, ponieważ pracodawca korzystający z Open Office będzie miał problem z otworzeniem pliku doc – tekst poprzesuwa się i pierwsze wrażenie będzie niekorzystne; format pdf zagwarantuje nienaruszalność układu tekstu.
PAMIĘTAJ!
Wizerunek i pierwsze wrażenie stają się w naszych czasach coraz ważniejsze!
_ Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają jedynie charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one jednak wiążącej interpretacji przepisów prawnych. _