Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na
Łukasz Witczyk
Łukasz Witczyk
|
aktualizacja

Biznesplan. Co to jest? Jak napisać dobry biznesplan?

0
Podziel się:

Biznesplan to dokument, który jest ważnym elementem uzyskania wsparcia finansowego dla własnej działalności gospodarczej. Co to jest? Jak napisać dobry biznesplan?

Biznesplan. Co to jest? Jak napisać dobry biznesplan?
Biznesplan. Co to jest? Jak napisać biznesplan? (pixabay.com)

Biznesplan. Co to jest?

Biznesplan to ważny element przy zakładaniu działalności gospodarczej. Każda osoba, które chce zdecydować się na taki krok, powinna sprawdzić, czy biznes będzie opłacalny. Pomoże w tym właśnie biznesplan. Pozwala on wyznaczyć cele, metody działania, ocenić opłacalność planowanego przedsięwzięcia oraz oszacować ewentualne ryzyko niepowodzenia.

Biznesplan to ważny dokument nie tyko w zaplanowaniu rozwoju działalności gospodarczej, ale także w przypadku starania się o pozyskanie środków finansowych na inwestycje na przykład z banku czy dotacji.

Biznesplan. Z jakich elementów się składa?

Z jakich elementów składa się biznesplan? Są to:

  • wprowadzenie - tutaj powinno się krótko naświetlić i uzasadnić rynkowo swój pomysł przyszłym czytelnikom biznesplanu,
  • opis firmy - pozwoli przybliżyć działalność adresatom biznesplanu,
  • informacje o produkcie lub usłudze - czyli co firma chc sprzedawać, faza rozwoju, w jakiej są obecnie są produkty/usługi oraz termin wejścia na rynek,
  • charakterystyka inwestycji - czyli co będzie przedmiotem finansowania,
  • analiza rynku - w tym punkcie powinno się rozwinąć temat rynku i klientów,
  • analiza SWOT - jest narzędziem określającym pozycję rynkową firmy. Polega na znalezieniu 4 istotnych dla firmy czynników: mocnych stron (Strenghts), słabych stron (Weaknesses), szans (Opportunities), zagrożeń (Threats).
  • strategia - w tym miejscu przedstawić należy metody produkcji/świadczenia usługi. Konieczne jest scharakteryzowanie siedziby firmy oraz wyposażenie, którego potrzebne jest do realizacji celów biznesplanu. Warto też podać informacje na temat planowanego zatrudnienia .
  • plan finansowy - celem biznesplanu jest przekonanie inwestora, że projekt jest dla niego opłacalny. W tym celu należy przedstawić prognozę finansową zawierającą: rachunek zysków i strat tzn. przewidywane wydatki i dochody (z reguły na 5 lat), bilans (pozwoli zmierzyć wzrost i rozwój firmy w pewnym okresie), rachunek przepływu gotówki (cash flow). W części tej należy napisać szczegółowo, jaka jest oczekiwana wysokość kredytu (pożyczki, wkładu kapitałowego) z dokładnym wskazaniem, na jakie wydatki będzie przeznaczony.
  • kontrola działalności - w tym elemencie należy napisać, w jaki sposób i z jaką częstotliwością będzie prowadzona kontrola finansowa oraz kto będzie ją prowadził,
  • załączniki - czyli dokumentacja potwierdzająca zawarte w biznesplanie informacje.

Biznesplan. Jak przygotować?

Przygotowanie dokładnego i wiarygodnego biznesplanu wymaga pewnej wiedzy z zakresu rachunkowości. Dlatego należy skonsultować swój plan np. z księgowym albo bardziej doświadczonym przedsiębiorcą. Można też skorzystać z gotowych wzorów biznesplanów (np. publikowanych przez instytucje udzielające dotacji UE) i materiałów pomocniczych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
praca
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)