Według danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, co roku blisko 250 tys. osób znajduje zatrudnienie za pośrednictwem agencji pośrednictwa pracy. W Polsce funkcjonuje wiele rzetelnych agencji, jednak od tej zasady zdarzają się wyjątki. Najważniejszy jest dobry i świadomy wybór.
Firma-krzak czy rzetelny kontrahent?
Szczególnie istotna jest wiarygodność agencji pośrednictwa pracy, ponieważ co jakiś czas pojawiają się informacje o nieuczciwości nielegalnych pośredników i skutkach ich działań. Jak sprawdzić uczciwość agencji?
Agencje zatrudnienia mogą świadczyć usługi w zakresie:
1. pośrednictwa pracy(na terenie Polski, poza granicami kraju)
2. doradztwa personalnego
3. doradztwa zawodowego
4. pracy tymczasowej.
Zanim wyślemy nasze dokumenty do agencji zatrudnienia, upewnijmy się, czy taka firma jest wpisana do Rejestru Agencji Zatrudnienia prowadzonego przez Marszałka Województwa w danym regionie. Dodatkowo zweryfikujmy, jak wygląda strona internetowa agencji, ile ma zrealizowanych projektów, jakie firmy korzystają z jej usług i jaką ma opinię na rynku.
Czy agencja pośrednictwa pracy może pobierać opłaty od kandydatów?
W przypadku pracy za granicą, dozwolone jest pobieranie od osób opłat z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, tj. kosztów poniesionych na: dojazd i powrót osoby kierowanej do pracy, wydanie wizy, badania lekarskie i tłumaczenie dokumentów. Jednak pobieranie takich opłat jest możliwe pod warunkiem ich wcześniejszego wyspecyfikowania w umowie zawartej z osobą kierowaną do pracy za granicą. Dozwolone jest z kolei obciążanie pracodawców opłatami z tytułu prowadzonej działalności w zakresie pośrednictwa pracy.
Agencja pośrednictwa pracy od osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, nie może pobierać opłat innych niż opłaty z tytułu dojazdu i powrotu osoby skierowanej, wydania wizy, badań lekarskich i tłumaczenia dokumentów. Agencjom nie wolno pobierać od kandydatów przedpłat, kaucji czy opłat z tytułu wyszukiwania i wskazania pracodawcy. Niedozwolone jest pobieranie opłat rekompensujących koszty agencji (np. związanych z wynagrodzeniem pracowników, reklamy czy ogłoszeń prasowych).
Bądź proaktywny – daj się zauważyć
Bardzo często, podejmując decyzję o zmianie pracy, przeglądamy oferty zamieszczane na najpopularniejszych portalach rekrutacyjnych. Część ofert publikowanych jest bezpośrednio przez firmy poszukujące pracowników, jednak znaczna liczba ogłoszeń zamieszczana jest przez agencje rekrutacyjne, które prowadzą proces selekcji kandydatów na zlecenie swoich klientów.
To oczywiście wycinek działalności profesjonalnych agencji zatrudnienia. Te najlepsze posiadają bazy CV setek tysięcy kandydatów, spośród których doświadczony konsultant jest w stanie dopasować ekspertów idealnie pasujących do oczekiwań przyszłych pracodawców. Rzecz jasna wyłowienie „pereł” w morzu kandydatów nie byłoby możliwe bez specjalnych, dedykowanych dla potrzeb rekruterów rozwiązań informatycznych.
Nie jest tajemnicą, że headhunterzy poszukując kandydatów korzystają z dobrodziejstw social media. Dlatego należy pamiętać o zbudowaniu profesjonalnego profilu zawodowego na portalach społecznościowych oraz o jego stałym uaktualnianiu. Warto również uczestniczyć w dyskusjach prowadzonych na forach internetowych. Tego typu aktywność z pewnością przyciągnie uwagę „łowców głów”, poszukujących kandydatów z myślą o prowadzonych procesach rekrutacyjnych.
Od researchu do zatrudnienia
Proces selekcji kandydata przeprowadzany przez konsultanta z agencji rekrutacyjnej nie różni się znacznie od schematu obowiązującego w firmach, które zatrudniają bezpośrednio.
Kluczem do sukcesu są odpowiednio przygotowane dokumenty (profesjonalne i przejrzyste CV, list motywacyjny dedykowany danemu stanowisku), merytoryczne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, świadomość swoich mocnych i słabych stron i... pozytywne myślenie.
Przed spotkaniem z potencjalnym pracodawcą czy headhunterem dobrze jest upewnić się czym zajmuje się firma, do której aplikowaliśmy, i jakie jest jej obecne otoczenie biznesowe. Usystematyzowana wiedza w połączeniu z odpowiednim podejściem powinny zagwarantować nam sukces. Warto przy tym pamiętać, że zbytnia pewność siebie podczas spotkania jest traktowana jak arogancja. A to, podobnie jak nieprzygotowanie do rozmowy czy elementarne braki wiedzy, skreśla naszą kandydaturę.
Warto? Warto!
Profesjonalne agencje zatrudnienia dbają o utrzymywanie stałego kontaktu z kandydatem przez cały okres trwania procesu rekrutacyjnego. Co istotne, robią to bez względu na jego wynik. Konsultant wspiera kandydata w najtrudniejszych etapach rekrutacji oraz radzi jakie obrać strategie w trakcie finalnych rozmów z przyszłym pracodawcą. To kolejne powody, dla których warto skorzystać z usług agencji rekrutacyjnych.
_ Informacje o Hays Poland _
_ Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 40 lat, Hays posiada 244 biura w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 8700 ekspertów w 20 specjalizacjach. _
_ W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Obecnie w Hays Poland zatrudnionych jest ponad 200 osób w biurach w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu oraz Szczecinie. _
_ Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny. _
_ Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto „powering the world of work”. _
_ Źródło: http://www.hays.pl/ _