Money.pl Praca Wiadomości

Wakacyjny staż. Jak wybrać odpowiedni?

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Agencje doradztwa personalnego
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Biznes
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2015-08-03 11:18
Wakacyjny staż. Jak wybrać odpowiedni?
Fot. reynermedia/flickr (CC BY 2.0)
Wakacyjny staż. Jak wybrać odpowiedni?

Dla coraz większej rzeszy młodych ludzi - zwykle studentów i świeżych absolwentów – okres wakacyjny, w którym nie odbywają się zajęcia na uczelniach wyższych, nie jest czasem odpoczynku i nudy, ale ciężkiej pracy i nowych, często pierwszych, zawodowych wyzwań. Jednak sposób zagospodarowania wolnego czasu nie ogranicza się w ich przypadku wyłącznie do wyboru pomiędzy wyjazdami a pracą zarobkową. Coraz więcej firm kieruje do młodych ludzi obszerną ofertę staży oraz praktyk.

Skąd ta popularność?

W Polsce, zaplecze akademickie to aż 438 szkół wyższych i społeczność licząca ponad 1,5 miliona studentów. Wśród tak ogromnej konkurencji, młodzi traktują odbycie stażu jak szansę na wybicie się z tłumu ludzi o podobnym wykształceniu. Coraz większa liczba studentów jest świadoma, że wiedza praktyczna zdobyta w trakcie studiów nie jest już atutem w oczach potencjalnego pracodawcy i nie gwarantuje zatrudnienia. Dlatego też absolwenci, którzy dopiero wkraczają na rynek, mają o wiele większe szanse na zdobycie wymarzonej pracy, gdy mogą pochwalić się chociażby krótkim doświadczeniem zawodowym. Idealną okazją do jego zdobycia są właśnie letnie staże oraz praktyki, które z reguły trwają od jednego do trzech miesięcy.

Staże dedykowane studentom ostatnich lat oraz młodym absolwentom są dla nich szansą na zdobycie umiejętności poszukiwanych na rynku pracy. Jednak często są one również przepustką do stałego zatrudnienia w firmie będącej miejscem odbywania stażu. Oferta praktyk skierowana do młodszych studentów jest zwykle okazją do sprawdzenia się w studiowanej przez nich dziedzinie i weryfikacji, czy ich wyobrażenia o branży lub zawodzie mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Z drugiej strony, duże firmy coraz chętniej organizują programy letnich staży lub praktyk. W ten sposób pozyskują najbardziej utalentowanych młodych profesjonalistów, którzy mogą w przyszłości zasilić strukturę organizacji. Co więcej, dzięki organizacji takich programów, firmy zyskują rozpoznawalność i markę w środowisku akademickim. W ten sposób zwiększają liczbę potencjalnych kandydatów, którzy mogą w przyszłości aplikować na ich oferty pracy.

Jak szukać?

Osoba, która zdecydowała się na odbycie w okresie wakacyjnym stażu, może zacząć szukać odpowiedniej dla siebie oferty już na przełomie marca i kwietnia. To właśnie wtedy największe międzynarodowe korporacje rozpoczynają rekrutacje na letnie praktyki oraz staże. Tak wczesna data rozpoczęcia procesu rekrutacyjnego jest motywowana jego wieloetapową strukturą, wymagającą rozłożenia działań rekrutacyjnych w czasie.

Korporacje organizujące program stażowy zazwyczaj nie ograniczają swojej działalności rekrutacyjnej jedynie do prowadzenia na swojej stronie internetowej zakładki „Praca”. Kandydaci na stażystów są pozyskiwani w oparciu o rozbudowaną akcję promocyjną, która zwykle jest przeprowadzana z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Dlatego, aby być na bieżąco z postępami w rekrutacji, warto sprawdzać profile firm na Facebooku i coraz popularniejszym wśród młodych profesjonalistów portalu LinkedIn. Ponadto, duże międzynarodowe firmy coraz częściej zaznaczają swoją obecność na rynku poprzez wprowadzanie na polskie uczelnie wyższe tzw. ambasadorów karier. Ich zadaniem jest promowanie organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy poprzez organizowanie na uczelni szkoleń i spotkań informacyjnych dla studentów. Warto zainteresować się działalnością ambasadorów karier oraz uczelnianych biur karier, które często współpracują z firmami oferującymi różnego rodzaju praktyki i staże studenckie.

Zdobywanie pierwszych doświadczeń w dużej firmie o globalnej renomie jest celem wielu studentów marzących o imponującej karierze zawodowej. Nie jest to jednak jedyna droga do sukcesu, a szukanie stażu można rozpocząć znacznie później. Niektóre firmy nie prowadzą regularnego programu stażowego i poszukują praktykantów oraz stażystów przez cały rok. Szukanie warto zacząć od serwisów pracy, gdzie liczba pojawiających się ofert praktyk i stażów wzrasta z roku na rok. Takie portale są również przydatnym narzędziem porównawczym – kandydaci mogą łatwo zestawić kilka ofert i zadecydować, która z nich jest najbardziej atrakcyjna.

Co wybrać?

Każdy młody człowiek przed wysłaniem swojego CV do firmy, powinien odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czego oczekuję od stażu?”. Jeśli student chciałby w trakcie praktyk zdobyć praktyczne umiejętności w dziedzinie księgowości lub IT, złym pomysłem wydaje się być aplikowanie na staż w dziale kadr, gdzie głównym zadaniem stażysty będzie prowadzenie projektów rekrutacyjnych. Z drugiej jednak strony, każde doświadczenie jest cenne dla młodych osób rozpoczynających karierę zawodową. Odbywanie stażu w branży lub dziale niezwiązanym z profilem studiów może zainteresować młodą osobę innym i być może bardziej przyszłościowym zawodem. Dlatego przy rozpatrywaniu kilku ofert praktyk, warto za każdym razem rozważyć wszystkie za i przeciw.

Zdarza się, że studenci niechętnie rezygnują z wakacji na rzecz stażu, ponieważ kojarzą taką formę pracy z nieodpłatnym parzeniem kawy i kserowaniem dokumentów. Mimo że takie nudne i bezowocne praktyki wciąż się zdarzają, to nie są one regułą. Dobry staż to przede wszystkim staż z jasno określonym planem – z oferty powinno wynikać co będzie należało do obowiązków stażystów, nad jakimi projektami będą pracować oraz jak będą oceniani. Ogólniki typu „wspieranie zespołu w codziennej pracy” powinny wzbudzić czujność kandydata, ponieważ mogą znaczyć cokolwiek, np. wykonywanie podstawowych prac biurowych. Niepewne są również oferty, w których firma nie określa lub bardzo ogólnikowo opisuje swoje wymagania wobec kandydatów. Jeżeli organizacja nie oczekuje od stażysty żadnych konkretnych umiejętności to można wywnioskować, że nie zaplanowała dla niego żadnych zadań albo staż będzie się ograniczał do wykonywania banalnych zleceń.

Przy wyborze stażu warto również kierować się opinią innych studentów i absolwentów, którzy odbyli staż lub praktyki w danej firmie. Oni są w stanie dostarczyć informacji z pierwszej ręki na temat przebiegu współpracy i ocenić atrakcyjność odbytego stażu z perspektywy osoby początkującej na rynku pracy.

Oferty praktyk w praca.money.pl: LINK

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 40 lat, Hays posiada 242 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 8 700 ekspertów w 20 specjalizacjach.

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Obecnie w Hays Poland zatrudnionych jest ponad 200 osób w biurach w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu oraz Szczecinie.

Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto „powering the world of work”.

http:/www.hays.pl