Money.pl Praca Wiadomości

Usługi nie boją się kryzysu. Będą zatrudniać cały czas

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Biznes
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Pomoc w Domu i Opieka
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2012-10-11 16:52
Usługi nie boją się kryzysu. Będą zatrudniać cały czas
Fot. Yuri_Arcurs/iStockphoto
Usługi nie boją się kryzysu. Będą zatrudniać cały czas

 

W centrach usług biznesowych pracuje ponad 80 tys. osób. Mimo kryzysu ciągle przyjmują pracowników. Tylko w tym roku pracę w centrach znalazło i znajdzie kilka tysięcy osób.

W Polsce jest już ponad 300 firm outsourcingowych. Kryzys to dla nich czas rozwoju. Kraków, Wrocław i Warszawa to w tej chwili europejskie zagłębia takich usług.

Centra przyciągają do Polski: niskie koszty pracy, dostępność wykształconej kadry i stabilna sytuacja gospodarcza. Specjaliści z branży uznają nasz kraj za najlepszą dla tego typu usług lokalizację w Europie i jedną z czołowych na świecie. Według raportów i analiz wyprzedzają nas jedynie Indie i Chiny.

- Przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji oprócz Torunia braliśmy pod uwagę także Bratysławę i Bukareszt. Zdecydowaliśmy się na Polskę ze względu na zasoby ludzkie: doświadczoną kadrę, świetnie wykształconych absolwentów uniwersytetu oraz dobrą infrastrukturę - mówi Miikka Savolainen, dyrektor zarządzający Itella Information, firmy, która działa w Polsce od 2008 roku i oferuje outsourcing usług finansowo-księgowych i kadrowo-płacowych. Centrum w Toruniu zatrudnia 140 osób.

Z najnowszych badań grupy Manpower "Trendy HR w sektorze BPO/SSC" wynika, że dwie trzecie pracodawców zatrudniających w centrach usługowych nie odczuwa skutków kryzysu. W dodatku cały czas zatrudniają i będą zatrudniać.

W Krakowie w centrach BPO pracuje ponad 20 tys. osób. To znane światowe marki takie jak: Shell, Philip Morris, Capgemini, IBM, State Street, Sabre, Motorola, Electrolux, HSBC, UBS, Hitachi. Jest ich ponad 60 i wciąż pojawiają się nowe, jak np. Capita i Amer Sports.

W centrach pracę mogą znaleźć zarówno lingwiści i humaniści, jak i finansiści czy inżynierowie. Karierę zaczyna się zwykle od asystenta lub młodszego specjalisty, a następnie awansuje na stanowisko specjalisty (np. księgowy), starszego specjalisty (np. starszy księgowy) czy kierownika zespołu.

- Kryzys jest dobry dla tej branży - mówi Agnieszka Jarecka z Shared Service Centre, Capgemini. - Firmy zlokalizowane w drogich miastach tną koszty. Obsługę zlecają firmom zewnętrznym, a te potrzebują nowych pracowników. W ciągu ostatnich lat przyjęliśmy prawie tysiąc osób. W Krakowie mamy ok. 3 tys. pracowników.

W Krakowie zatrudnia też State Street. Niedawno firma ogłosiła, że w ciągu najbliższych 3 lat polski oddział w Krakowie przyjmie co najmniej 600 specjalistów. Dziś pracuje tam już ponad tysiąc osób. State Street rekrutuje ekspertów w zakresie finansów i księgowości, współpracuje z lokalnymi uniwersytetami i ponad 50 uniwersyteckimi biurami karier w całej Polsce. Szuka studentów z kierunków: finanse, księgowość, matematyka, a także kandydatów z kierunków humanistycznych, ze zdolnościami analitycznymi. W centrach pracę znajdą też specjaliści z branży IT. Tu najbardziej poszukiwanym pracownikiem jest programista.

Centra nie tylko zatrudniają, ale też dobrze płacą. Jak mówi Magda Kobylańska z firmy Test HR, zajmującej się rekrutacją głównie do centrów usług, poziom zarobków przewyższa tam średnią krajową i wynosi powyżej 4 tys. zł brutto.

Jednak rozwój centrów to wyższe wymagania wobec pracowników. - Wyzwaniem, przed którym stoimy, jest zapewnienie coraz większej liczby ekspertów, coraz mocniej wyspecjalizowanych w swoich dziedzinach i znających niekiedy bardzo egzotyczne języki obce - podkreśla Jadwiga Naduk z Hays Polska. - Musimy m.in. zadbać o lepsze dopasowanie polskiego systemu edukacji do realnych potrzeb biznesu.

Ponad trzy czwarte firm zatrudniających w centrach usług ma jednak problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników, a ponad połowa zmaga się z ciągłą ich rotacją.

Firmy, które wzięły udział w badaniu Manpower, podkreślają, że brakuje kandydatów ze znajomością języków obcych, a także specjalistów IT, inżynierów i osób z doświadczeniem w branży, które nadawałyby się na kierownicze stanowiska.

Problemem bywa też język obcy. - Wielu kandydatów rozłącza się, gdy w rozmowie telefonicznej przechodzimy na angielski. A to dziś podstawa - podkreśla Marta Waligórska ze State Street.

Przedstawiciele centrów przygotowali raport, w którym wyliczają, jakich umiejętności będą wymagać od absolwentów. Są to m.in. zdolność zarządzania projektami, znajomość ekonomii, prawa, języków obcych. Raport otrzymają uczelnie, by mogły skorzystać z niego, planując programy nauczania na najbliższe lata.

Aneta Zadroga
Tagi: usługi, kryzys, outsourcing, usługi biznesowe



Re: Usługi nie boją się kryzysu. Będą zatrudniać cały czas

tui / 89.167.67.* / 2012-11-14 19:58
To prawda

Re: Usługi nie boją się kryzysu. Będą zatrudniać cały czas

uslugodawca / 62.121.125.* / 2012-11-05 19:55
Znam wiele szczesliwcow pracujacych w uslugach. Wyrywaja wory pieniedzy co miesiac, tak cirka 1200zl. Jak oplaca dom i media to maja 150 zl na zycie !! Hura przekwalifikujmy sie na uslugi to zyla zlota !!! To nasza przyszlosc te 150 zl oczywiscie :[

DZIEKUJEMY SZANOWNEJ WLADZY !!!