Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

II Kongres Polskiej Edukacji o odroczonej dorosłości

0
Podziel się:

Nauczyciele, rodzice, a także pracodawcy zastanawiają się skąd się to bierze.

II Kongres Polskiej Edukacji o odroczonej dorosłości
(jimbowen0306/CC/Flickr)

Młodzi ludzie w Polsce coraz później opuszczają domy rodzinne, zaczynają pracę i zakładają rodziny. Psychologowie nazywają to odroczoną dorosłością. O tym zjawisku mówiono dziś na zakończenie II Kongresu Polskiej Edukacji, który obradował w Warszawie.

Odroczona dorosłość występuje nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach europejskich - mówiła prof. Anna Brzezińska z Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jak zaznaczyła, nie jest zjawiskiem złym, pod warunkiem, że nie trwa zbyt długo. _ - Odroczona dorosłość to zjawisko stosunkowo nowe, ale już zbadane _ - dodał dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Michał Federowicz.

_ - Kiedy mówimy o odroczonej dorosłości to w potocznym rozumieniu wzbudza ona niepokój. Odraczanie kojarzy nam się z opóźnieniem. To jednak dwa różne słowa, i co innego oznaczają _ - zaznaczyła Brzezińska.

_ - O opóźnionym wchodzeniu w dorosłość mówimy wtedy, gdy młody człowiek, w wieku około 20 lat, nie dysponuje wystarczającymi kompetencjami, wiedzą i umiejętnościami, które pozwalałyby podjąć mu zadania związane z dorosłością i wypełniać je z sukcesem. Wielu młodych ludzi w wieku między 18 a 25 lat nie czuje się osobami dorosłymi _ - wyjaśniła.

Jak mówiła, nauczyciele, rodzice, a także pracodawcy zastanawiają się skąd się to bierze. _ - Człowiek po iluś szczeblach edukacji, po inwestowaniu w niego przez rodziców i nauczycieli, powinien być dobrze przygotowany do podjęcia różnych zadań, jakie go w dorosłym życiu czekają. Cześć młodych ludzi nie jest jednak na to gotowa _ - zaznaczyła Brzezińska.

_ - Pracodawcy zauważają, że ci młodzi ludzie są inni niż poprzednie pokolenia. Wiele się mówi o ich niedojrzałości, roszczeniowości, nieodpowiedzialności. Ja bym powiedziała, że są to młodzi ludzie z nie do końca ukształtowaną tożsamością, czasem w ogóle nieukształtowaną tożsamością _ - mówiła psycholog.

Jej zdaniem to opóźnienie wejścia w dorosłość wiązać należy z niewykształceniem u nich pewnych kompetencji we wszystkich okresach życia, nie tylko w ostatnim - tuż przed wejściem na rynek pracy. _ - Gdzieś wcześniej zwiedli ich rodzice, nauczyciele, wychowawcy _ - oceniła.

Według Brzezińskiej jest też grupa młodych ludzi, którzy sami odraczają wejście w dorosłość. Są oni przygotowani do dorosłego życia, ale świadomie odraczają decyzję o wzięciu pełnej odpowiedzialności za siebie i innych.

_ - Może w obecnym rozedrganym, szybko zmieniającym się świecie, w którym trudno znaleźć miejsce dla siebie, ci młodzi ludzie potrzebują więcej czasu niż ich rodzice i dziadkowie, by rozeznać się w swoich możliwościach _ - mówiła badaczka. Jak zaznaczyła, odroczona dorosłość ma sens pod warunkiem, że nie trwa zbyt długo, gdy spełnia funkcję rozwojową, by po tym czasie młody człowiek wszedł w świat z większym poczuciem pewności siebie i przygotowania do dorosłego życia.

Według Brzezińskiej, kluczowe dla sukcesu jest rozwijanie na wszystkich etapach życia od dzieciństwa po dorosłość takich cech: zaufanie do innych, ciekawość świata, myślenie kreatywne i umiejętność współpracy.

W dwudniowym II Kongresie Polskiej Edukacji brało udział blisko 2 tysiące nauczycieli z całego kraju, naukowców, pedagogów, a także przedstawicieli rozmaitych instytucji, zawodów i stowarzyszeń związanych z oświatą oraz szkolnictwem wyższym. Do udziału zaproszono też pracodawców i samorządowców.

_ - Edukacja w państwie demokratycznym jest jednocześnie początkiem obywatelskiego życia. Placówki opiekuńcze i szkoły współuczestniczą w wychowaniu młodego pokolenia do życia we wspólnocie, do komunikacji, do podejmowania wyzwań i pokonywania trudności. Mają Państwo istotny wpływ na to, jacy będą obywatele Polski następnych dekad _ - napisał w liście do uczestników Kongresu prezydent Bronisław Komorowski. Zaznaczył, że pokłada ogromne nadzieje w pracach Kongresu.

Kongresy Polskiej Edukacji mają służyć przygotowaniu strategii dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe 20 lat. Poprzedni - I Kongres Polskiej Edukacji odbył się w 2011 r. Organizatorem kongresów jest Instytut Badań Edukacyjnych.

Czytaj więcej w Money.pl
"To jest początek upadku Leszka Millera" Jak zauważył, nie ma na Kongresie nie tylko trzeciej siły w parlamencie, czyli Ruchu Palikota, ale nie ma też Ryszarda Kalisza, Marka Siwca, Andrzeja Celińskiego, Pawła Piskorskiego, Unii Pracy czy Racji Polskiej Lewicy.
Kwaśniewski znów naciska na SLD To byłaby demonstracja otwartości ze strony SLD na inne środowiska - wskazuje Kwaśniewski.
Jesienią kongres programowy PSL. Co na nim ustalą? Piechociński powiedział dziś, że tematami Kongresu będą: kryzys gospodarczy, globalizacja, ochrona miejsc pracy i intensyfikacja produkcji rolnej.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)