Money.pl Praca Wiadomości

Co dziś musi umieć kierownik

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Biznes
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2013-03-15 10:48
Co dziś musi umieć kierownik
Co dziś musi umieć kierownik

Od liderów wymaga się nie tylko wykształcenia i doświadczenia, ale także długiej listy cech i umiejętności. Jakich?

Choć poprzeczka regularnie idzie w górę, chętnych na kierownicze stanowiska nie brakuje. Po czym poznać, że ma się niezbędne umiejętności do kierowania zespołem?

- Najłatwiej mają urodzeni liderzy - uważa Izabela Kielczyk, psycholog biznesu i coach wyższej klasy menedżerskiej. - To osoby, które od dziecka wykazywały cechy przywódcze, były wybierane do klasowego samorządu, podporządkowywały sobie rówieśników, zostawały reprezentantami grupy - tłumaczy. Jakie mają cechy? - Charakteryzuje je charyzma i pewność siebie. Badania dowodzą, że menedżerowie zajmujący wysokie stanowiska, nawet jeżeli nie mają racji, są przekonani, że ich opinia jest słuszna - dodaje Kielczyk. Jej zdaniem również dorośli nieświadomie rozwijają w sobie cechy lidera w trakcie pozazawodowej działalności.

- Świetnym przykładem jest organizowanie wyjazdu ze znajomymi, w trakcie którego rozdziela się obowiązki między przyjaciół. Niby nic wielkiego, ale jak to się stało, że po pierwsze, grupa się podporządkowała, a po drugie, było wiadomo, komu co zlecić? Zadziałała intuicja i talent przywódczy - mówi Kielczyk.

Bycia szefem można się nauczyć

A co z osobami, które nie urodziły się szefami, ale mają aspiracje nimi zostać? Na początek dobra wiadomość, menedżerem może zostać każdy, bez względu na typ osobowości. Różnica będzie widoczna w stylu zarządzania. Ekstrawertycy, którzy świetnie odnajdują się w grupie, są aktywni i wykazują tendencje do dominacji, będą żywiołowymi przełożonymi, których zaletą jest charyzma i umiejętność motywowania zespołu. Za to ich przeciwieństwo, czyli introwertycy, osoby spokojne, wyważone, niepchające się przed szereg, będą stawiały na analizowanie i metodykę.

Obojętnie, na jaki styl zarządzania się ktoś zdecyduje, kilka cech i umiejętności będzie bezwzględnie od tej osoby wymaganych. - Od menedżerów oczekuje się samoświadomości. Muszą znać swoje mocne i słabe strony, żeby umiejętnie omijać pułapki i zminimalizować ryzyko poniesienia porażki - wylicza Kielczyk. - Kolejna na liście jest kreatywność i umiejętność zmieniania zdania. Nie chodzi o brak zdecydowania, ale o to, żeby ślepo nie ufać raz obranym rozwiązaniom. Ważna jest również pasja i wizja dotycząca tego, co się robi, pozytywne nastawienie, słuchanie i wyciąganie wniosków z tego, co mówi otoczenie, oraz indywidualizm. Dzisiejszy lider ma być pewny swoich decyzji, reprezentować określone wartości, którym jest wierny. Nie powinien również bać się podejmowania ryzyka - zamyka listę Kielczyk.

Eksperci szacują, że na wykształcenie w sobie wymienionych cech i umiejętności pracownik szeregowy potrzebuje minimum roku. Osobie, która objęła stanowisko kierownicze, a ma pewne braki, przy intensywnej pracy nad sobą może wystarczyć nawet pół roku. - Tak szybki rozwój osobisty wymaga jednak wsparcia przełożonych, mentoringu i kilku spotkań z coachem. Chodzi głównie o zbudowanie poczucia pewności siebie i zniwelowanie strachu przed podejmowaniem decyzji - przekonuje Kielczyk.

Marta Piątkowska
Tagi: manager, szef, kierownik