W 2005 roku Sąd Najwyższy wyraził swoje stanowisko w tej sprawie. Pracodawca może ukarać pracownika, który naraża go swoim ubiorem lub zachowaniem na straty, a kara może być wyrażona obcięciem premii lub nawet wypowiedzeniem pracy. Jednak aby karać za odstąpienie od norm, trzeba najpierw te normy ustalić. Zarówno w przypadku odzieży roboczej jak i służbowego dress code'u, pracownik musi być w pełni świadomy, jak powinien się ubierać. W przypadku pracowników biurowych, niektóre firmy mają bardzo liberalne podejście w tej kwestii, inne sugerują nawet kolor koszuli. Jeżeli chodzi o strój roboczy, poszczególni przedsiębiorcy muszą się stosować do określonych norm BHP.
Należy pamiętać, że zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca ma obowiązek nieodpłatnego dostarczenia pracownikom odpowiednią odzież i obuwie robocze w sytuacji, gdy odzież pracownika wykonującego czynności może ulec zniszczeniu bądź zabrudzeniu. Jeżeli pracownik sam zaopatruje się w odzież ochronną, należy mu się ekwiwalent pieniężny.
Beata Kapcewicz, ekspert ds. kariery i personalbrandingu