Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak nie wpaść w pułapkę przy zawarciu umowy z agencją?

0
Podziel się:

Wyjazd do pracy za granicę to w każdym wypadku decyzja wymagająca odpowiedniego przygotowania

Wyjazd do pracy za granicę to w każdym wypadku decyzja wymagająca odpowiedniego przygotowania. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, decydując się na zawarcie umowy z jedną z działających na rynku agencji pośredniczących? Oto kilka wskazówek.

Do najważniejszych aspektów, jakie powinny zostać sprecyzowane w tego rodzaju umowie należą: określenie miejsca i czasu pracy oraz jej rodzaju - w szczególności zaś wykaz czynności, jakie będą świadczone na rzecz klienta - podopiecznego. Nie mniej ważne są zapisy dotyczące wynagrodzenia za świadczone usługi. Poza określeniem samej kwoty wynagrodzenia i terminów jego wypłaty (miesięcznie, tygodniowo czy dniówkowo), należy zwrócić uwagę, czy kwota wskazana w umowie jest kwotą netto czy brutto. Zarówno w przypadku klasycznych umów o pracę, jak i umów zlecenia, istnieje obowiązek odprowadzenia przez pracodawcę ( agencję) składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, jak również obowiązek obliczenia i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Oznacza to, że z punktu widzenia zatrudnionego korzystniejsze i zarazem czytelniejsze będzie, jeśli w umowie określimy jego wynagrodzenie kwotą netto. Tę bowiem kwotę zatrudniony otrzyma ostatecznie za świadczone przez siebie usługi. Pamiętajmy
również o sprawdzeniu, czy i jakiego rodzaju umowę posiada agencja z zagranicznym pracodawcą.

Niektóre z agencji sugerują osobom poszukującym pracy za granicą rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej i rozliczenia za pomocą rachunków albo faktur. Generalnie unikać należy przyjmowania tego rodzaju propozycji. Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę albo umowę zlecenia daje większą swobodę i nie nakłada na zatrudnionego licznych uciążliwych obowiązków ubocznych, związanych z prowadzeniem własnej firmy. Pamiętać należy, że w tego rodzaju przypadkach zachodzi konieczność prowadzenia dokumentacji księgowej, samodzielnego rozliczania się z ZUS i urzędem skarbowym. Zawiłość regulacji oraz wymóg cyklicznego sporządzania szeregu dokumentów, jak też surowe sankcje za błędy w tym zakresie często powodują potrzebę zlecenia obsługi księgowej podmiotom wyspecjalizowanym, a to z kolei generuje dodatkowe koszty. Radzimy zatem zadbać, aby obowiązek rozliczania zatrudnionego i wystawiania odpowiednich dokumentów przejęła na siebie agencja.

Maciej Tomczuk

adwokat, współpracuje z Kancelarią Prawną Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy

MA

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)