Kwota brutto a realne zarobki
Trzeba wiedzieć, że zarobki netto to wynagrodzenie, które jest przekazywane pracownikowi w dniu wypłaty. Innymi słowy, są to pieniądze, które zarabia się realnie. W umowie o pracę, czy umowie zlecenie, zawsze określone jest wynagrodzenie (zarobki brutto). Zawiera ono dodatkowo wszystkie składki ZUS, a także zaliczki na podatek dochodowy, które pracodawca odprowadza z wynagrodzenia. Trzeba wiedzieć więc, że zarobki netto są w rzeczywistości mniejsze niż kwota zawarta w umowie.
Pracownik otrzyma do swojej dyspozycji kwotę netto. Jest ona zależna od formy umowy, która została zawarta.
Płaca brutto to kwota wyszczególniona na umowie. W przypadku umowy o pracę odlicza się od niej składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy. W przypadku umowy zlecenia odliczamy również składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne i zaliczkę na podatek. W przypadku umowy o dzieło odliczamy tylko zaliczkę na podatek dochodowy. I wtedy wychodzi nam kwota netto, czyli to, czym można realnie dysponować.
Zanim zaczniemy obliczać zarobki netto, trzeba od płacy brutto odliczyć koszty uzyskania przychodu. W przypadku pracowników są to tzw. zwykłe koszty uzyskania. Miesięcznie będzie to 111,25 zł. Stosujemy je wtedy, gdy praca jest wykonywana w tej samej miejscowości, w której pracownik mieszka.
Jeśli zakład pracy mieści się w innej miejscowości, to należy zastosować podwyższone koszty uzyskania przychody. To kwota 139,06 zł miesięcznie.
Trzeba wiedzieć, że bezpośrednio z płacy brutto pracownika odejmujemy składki ZUS (to połowa składki emerytalnej i rentowej oraz w całości składka chorobowa i zdrowotna). Od płacy brutto potrąca się też całą zaliczkę na podatek dochodowy.
Składki odprowadzane z wynagrodzenia brutto
Pracodawca odprowadza od wynagrodzenia brutto:
- składkę na ZUS,
- składkę na NFZ,
- zaliczkę na podatek dochodowy.
Składka na ubezpieczenie emerytalne to 19,52%. Po połowie płacona jest przez pracownika i pracodawcę. Jeśli mówimy o ubezpieczeniu rentowym, to składka wynosi 8%, z czego pracodawca płaci 6,5%, a pracownik 1,5%.
Od kwoty brutto odliczyć też trzeba składki na ubezpieczenie chorobowe. To 2,45% wynagrodzenia brutto. W całości pokrywane są przez pracownika. Dzięki niemu pracownik, który jest chory i nie może wykonywać pracy, otrzymuje zasiłek. Składka zdrowotna wynosi 9% wynagrodzenia. Jednak żeby ją obliczyć, trzeba wynagrodzenie pomniejszyć o sumę składek: emerytalnej, rentowej i chorobowej.
W sytuacji gdy pracownik uzyskuje wynagrodzenie z kilku źródeł, to składki na ubezpieczenie społeczne, a dokładnie sposób ich odliczania w celu określenia kwoty netto może się różnić.