Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Od czego zacząć?

0
Podziel się:

Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2012-07-30

Zanim zajmiesz się poszukiwaniem ofert pracy, zastanów się nad swoją przyszłą karierą zawodową i rozważ różne możliwości. Przygotuj się starannie, a Twoje szanse na znalezienie pracy wzrosną.

Dowiedz się, co możesz zaoferować pracodawcy. Zbierz informacje na temat rynku pracy i poznaj wymagania pracodawców.

Najpierw poznaj siebie

Zastanów się, w jakich dziedzinach jesteś dobry, jakie masz zdolności. Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Jaki zawód chcesz wykonywać? Jaki rodzaj pracy mógłbyś podjąć? Czy masz odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje? Jeżeli masz jakiś przeciwwskazania zdrowotne, to jakie one są?
  • Jakie masz doświadczenie zawodowe?
  • Jakie cechy mogą być Twoim atutem w pracy?
  • Określ, jakie środowisko pracy preferujesz. Czy wolisz pracować w terenie? A może wybierzesz pracę w biurze?
  • Jakie masz zainteresowania?

Zorientuj się, jaka jest sytuacja na rynku pracy

Na jakie zawody jest obecnie największe zapotrzebowanie? Może wystarczy, że przejdziesz jakieś szkolenie lub kurs i będziesz miał więcej stanowisk do wyboru?

  • Dowiedz się, jakie zawody są przyszłościowe.
  • Poznaj specyfikę interesujących Cię branż, zawodów i specjalności.
  • Zorientuj się, jakich wymagań sprawnościowych i osobowościowych oczekuje się w konkretnych zawodach oraz jakie zadania zawodowe będziesz wykonywać na danym stanowisku.

Dowiedz się, jakiego pracownika szuka pracodawca

Poszukiwani są przede wszystkim ludzie aktywni zawodowo. Warto uczestniczyć w kołach naukowych, zajęciach pozalekcyjnych, wolontariacie lub ukończyć kursy czy szkolenia.

Pracodawcy stawiają na ludzi, którzy posiadają:

  • specjalistyczną wiedzę,
  • doświadczenie zawodowe (również praktyki czy wolontariat),
  • umiejętność obsługi komputera, urządzeń biurowych oraz sprawnego poruszania się po Internecie,
  • znajomość przynajmniej jednego języka obcego w stopniu komunikatywnym,
  • prawo jazdy kategorii B.

Dodatkowym atutem mogą być cechy osobowości, m.in.:

  • wysoki poziom umiejętności interpersonalnych, takich jak: komunikatywność, kultura osobista oraz umiejętność pracy w zespole,
  • samodzielność w podejmowaniu decyzji będących w zakresie obowiązków,
  • chęć podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez kursy, szkolenia czy kontynuację nauki,
  • dyspozycyjność, lojalność wobec firmy, dbanie o jej dobre imię,
  • zaangażowanie w wykonywaną pracę,
  • umiejętność szybkiej adaptacji poprzez przyjmowanie nowych zadań zawodowych i przystosowanie się do nowych sytuacji,
  • wykorzystywanie wiedzy teoretycznej (zdobytej w szkole czy podczas szkoleń) w praktyce,
  • umiejętność organizowania sobie pracy,
  • przejawianie inicjatywy.

Pracodawcy często zwracają również uwagę na posiadanie takich cech, jak:

  • odporność na stres,
  • odpowiedzialność,
  • upór,
  • nieprzekupność,
  • pracowitość,
  • sumienność,
  • rzetelność,
  • przedsiębiorczość,
  • dokładność.

Nie martw się, jeżeli w danym momencie nie spełniasz wszystkich wymagań stawianych przyszłym pracownikom. Zadania możesz sobie rozłożyć w czasie i realizować po kolei, zgodnie z planem. Wielu z tych umiejętności można się wyuczyć poprzez systematyczne ćwiczenia. Pamiętaj również, że bardzo dużo osób posiada podobne kwalifikacje zawodowe, ale tych, którzy spełnią precyzyjnie wymagania pracodawców, jest dużo mniej.

PAMIĘTAJ!

Będąc aktywnym na rynku pracy, łatwiej trafisz na pracodawcę chcącego zatrudnić Cię u siebie!

_ Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają jedynie charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one jednak wiążącej interpretacji przepisów prawnych. _

praca
poradniki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)