Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Jak obliczyć wynagrodzenie netto?

0
Podziel się:

Wynagrodzenie pracownika określone na umowie jest wynagrodzeniem brutto. To, co zostanie mu wypłacone na konto, jest pensją netto. Jak więc obliczyć pensję netto tak by poprawnie wypłacić pensję.

Jak przeliczyć wynagrodzenie brutto na netto?
Jak przeliczyć wynagrodzenie brutto na netto? (iStock.com)

Wynagrodzenie netto

Wynagrodzenie netto jest kwotą, która wypłacana jest pracownikowi realnie za pracę. Inaczej określa się ją, że jest to kwota "do ręki". Jednak wynagrodzenie, które znajduje się na umowie, jest pensją brutto. Trzeba więc wiedzieć, w jaki sposób obliczyć netto. Tak, by poprawną wartość wypłacić pracownikowi.

Zacznijmy jednak od wyjaśnienia, czym jest wynagrodzenie brutto. To całość przychodu przed potrąceniem składek ZUS, zaliczek na podatek dochodowy i ewentualnie innych kosztów.

Jeśli mamy do czynienia np. z umową o dzieło, od której nie płaci się składek ZUS, obliczenie kwoty netto będzie bardzo proste. Przyjmijmy, że umówiliśmy się na 1000 zł, a umowa obejmuje przeniesienie praw autorskich. W takiej sytuacji wynagrodzenie netto, czyli "na rękę" wyniesie 910 zł. W tym przypadku stosuje się bowiem 50 proc. koszty uzyskania przychodu. W związku z tym podatek liczymy od kwoty 500 zł. 18 proc. od tej wartości to 90 zł wiec wynagrodzenie netto wyniesie 910 zł.

W przypadku innych umów, to składki ZUS często decydują o tym, jaka jest różnica między kwotą brutto a netto.

Jeśli mamy do czynienia z pensją brutto w odniesieniu do umowy o pracę lub umowy zlecenia, to pensja całkowita to ta, która zawiera wszystkie obciążenia. To zwykle składki ZUS i zaliczka na podatek dochodowy. Bezpośrednio od wynagrodzenia pracownika odejmujemy składki, które obciążają jego część wynagrodzenia (to połowa składki emerytalnej i rentowej oraz składka chorobowa i zdrowotna w całości). Od wynagrodzenia brutto potrąca się też całą zaliczkę na podatek dochodowy.

Składka na ubezpieczenie emerytalne to 19,52%. Po połowie płacona jest przez pracownika i pracodawcę. Jeśli mówimy o ubezpieczeniu rentowym, to składka wynosi 8%, z czego pracodawca płaci 6,5%, a pracownik 1,5%.

Od wynagrodzenia brutto odliczamy też składki na ubezpieczenie chorobowe. To 2,45% wynagrodzenia brutto. W całości pokrywana jest przez pracownika. Dzięki pracownik, który jest chory i nie może wykonywać pracy otrzyma zasiłek.

Składka zdrowotna to 9% wynagrodzenia. Jednak żeby ją obliczyć, trzeba wynagrodzenie pomniejszych o sumę składek emerytalnej, rentowej i chorobowej.

Zaliczka na podatek dochodowy

Żeby obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, trzeba wziąć najpierw przychód, czyli wynagrodzenie brutto pomniejszone o składki na ubezpieczenie społeczne. Od przychodu odejmujemy koszty uzyskania przychodu, które zależą od tego czy pracownik mieszka i pracuje w tej samej miejscowości. Wynik odejmowania zaokrąglamy do pełnych złotych. Wychodzi nam dochód, od którego obliczamy podatek. Od podatku odejmujemy jeszcze składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75%.

Brutto a netto przedsiębiorcy

Wynagrodzenie brutto nie jest całkowitym kosztem, który ponosi pracodawca, zatrudniający pracownika na umowę o pracę. Żeby takie koszty obliczyć albo poznać wysokość pensji netto, czyli otrzymywanej "na rękę", można skorzystać z wygodnego kalkulatora przeliczającego brutto na netto.

Jeśli mówimy o brutto i netto, to w przypadku przedsiębiorcy mamy do czynienia jedynie w przypadku różnicy dotyczącej podatku VAT. Gdy przedsiębiorca nie jest płatnikiem VAT, to różnica między netto a brutto nie występuje.

Jako przedsiębiorca trzeba płacić składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Jednak nie są one brane pod uwagę w rozumieniu netto, brutto.

Żeby obliczyć kwotę netto z brutto, dobrze jest wiedzieć, że:

  • Brutto – jest to cała kwota;
  • Netto – kwota, uzyskiwana po potrąceniu podatku i składek ZUS.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)