Money.pl Praca Poradniki

Zwykłe CV odejdzie do lamusa?

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Agencje doradztwa personalnego
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Biznes
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2009-02-02 11:51
Zwykłe CV odejdzie do lamusa?

Aplikacje w formie standardowego CV nie cieszą się już popularnością. Dzisiaj kandydaci do pracy przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną z prezentacjami w Power Poincie albo przedstawiają prezentacje w formie wykresów w Mind Mapping (mapa myśli).

Eksperci twierdzą, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy rynek pracy przeszedł prawdziwą przemianę. Spadł popyt na pracowników. W obliczu kryzysu firmy obawiają się zatrudniać nowych ludzi do pracy. Już dziś wstrzymuje się co trzecią ofertę pracy. W związku z tym przed szukającymi zatrudnienia stoi ogromne wyzwanie. Poszukiwacze pracy dobrze wiedzą wiedzą jak ciężko jest się przebić przez setki CV i listów motywacyjnych. Rekrutujący przeglądają sterty aplikacji, na czytanie jednej poświęcają około 15 sek., co zrobić, aby przykuć ich uwagę? Dzięki poradnikom oraz sporej bazie gotowych CV można napisać życiorys i list motywacyjny. Najczęściej tak właśnie postępujemy, korzystamy z gotowych wzorów. Lecz czy jest to sposób prowadzący do sukcesu?

Okazuje się, że aplikacje w formie standardowego CV nie cieszą się już popularnością, szczególnie wśród osób pracujących w branżach wymagających wybitnej kreatywności jak pracownicy działów marketingu, public relations, promocji czy reklamy. Trzeba dołożyć starań szukając zatrudnienia. Warto już na początku pokazać się w niecodzienny sposób. Młodzi kandydaci do pracy wiedzą, że do dużych firm spływa kilkanaście tysięcy podań o pracę rocznie i dlatego muszą się wyróżnić.
Do firm trafiają życiorysy i podania w postaci poematów, piosenek, a załącznikami są różnego rodzaju zdjęcia i autoportrety mające zachęcić rekruterów do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Firma Mars Polska poszukiwała kreatywnego pracownika na wysokie stanowisko w firmie. Większość kandydatów, którzy przysłali CV, spełniała oczekiwania jednak zapamiętany został tylko jeden. W ostatnim dniu rekrutacji przysłano do firmy życiorys. Życiorys wyklejony był tekstem z opakowań produktów tej firmy. Kandydat w ten sposób pokazał swoją nieszablonowość.


Wyobraźnią wykazał się także pewien młody architekt. Zależało mu na pracy w jednej z najlepszych warszawskich pracowni. Zamiast typowego dokumentu, przysłał do firmy pudełko. Po otwarciu którego, rozkładał się papierowy dom jego autorstwa. W każdym oknie, na drzwiach, kominie były wpisane jego dotychczasowe doświadczenie oraz informacje o nim. Zaintrygowanie pracodawcy oryginalnym pomysłem zaowocowało zatrudnieniem kandydata.

Aplikujący do pracy w firmie świadczącej usługi Informatyczne i Finansowe wysłał do działu HR firmy link do swojej strony internetowej i w ten sposób pokazał swoje umiejętności. Strona WWW może powiedzieć znacznie więcej o kandydacie niż treść cv.
Poszukiwacze pracy znaleźli sobie nową taktykę poszukiwań. Umawiają się na spotkania bez wcześniejszego wysyłania życiorysów. Przychodzą na rozmowę kwalifikacyjną z gotowymi prezentacjami w Power Poincie albo przedstawiają prezentacje w formie wykresów w Mind Mapping (mapa myśli). Za pomocą np. drzewa kandydaci pokazują swoje umiejętności i osiągnięcia najczęściej opisane kilkoma wyrazami. Strzałki łączą wszystko w przejrzystą całość.

CV w formie mapy myśli wysyła się z reguły do tych pracodawców, którzy oczekują pracy projektowej. Nie mają czasu na dogłębne czytanie obszernej aplikacji. Ma pomóc odnaleźć ważne informacje, nie musi zawierać wszystkich danych. W CV doświadczenie posegregowane jest według kolejnych zakładów pracy, na mapie można podzielić typem czynności i doświadczeniem. To ułatwia szybką weryfikację umiejętności kandydata, podkreślając jednocześnie jego profesjonalizm i zrozumienie potrzeb pracodawcy.

"Podczas rozmowy kwalifikacyjnej potraktujmy siebie jako wartościowy produkt, który musimy sprzedać". - radzi Barbara Popławska, doradca personalny z Wrocławia. Przy czym musimy mieć na uwadze fakt, że nie jesteśmy jedyni. Takich "produktów" na rynku pracy jest mnóstwo i należy użyć całej swojej wiedzy lub skorzystać z wiedzy innych, żeby dobrze wypromować swoją własną markę i osiągnąć cel. Mój produkt, czyli ja sam, ma zostać zauważony na rynku pracy, ma intrygować, przykuć uwagę, chęć zdobycia go i wreszcie - zakup, co oznacza zdobycie wymarzonej posady.

Mirosława Dobrowolska
wp.pl
Tagi: podwyżki, praca, rynek pracy, wiadomości, cv, urlop, kariera, kodeks