Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Zepsuta klimatyzacja

0
Podziel się:

Od ponad dwóch tygodni w moim miejscu pracy jest zepsuta klimatyzacja. Pracodawca nic nie robi - czy łamie przepisy?

Od ponad dwóch tygodni w miejscu pracy jest zepsuta klimatyzacja co powoduje, że temperatura sięga 28 stopni C. Po kilku godzinach pracy ja jak i pozostali pracownicy odczuwają niesamowite zmęczenie. Czy pracodawca nie łamie tym samym przepisów prawa pracy?

- Zgodnie z § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.) w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K).

Jeżeli do ogrzewania pomieszczenia wykorzystuje się system klimatyzacji, to nie może on powodować przegrzewania na stanowisku pracy (§ 35 ust. 2 ww. rozporządzenia). Należy zapewnić również odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii (§ 37 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Pracodawca powinien utrzymywać obiekty budowlane, w których znajdują się pomieszczenia pracy zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach techniczno-budowlanych, m.in. w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).

Przepisy § 154 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia mówią, że:
1. Urządzenia i elementy wentylacji mechanicznej i klimatyzacji powinny być stosowane w sposób umożliwiający uzyskanie zakładanej jakości środowiska w pomieszczeniu przy racjonalnym zużyciu energii.
2. Instalacje klimatyzacji powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia pomiarowe służące do sprawdzania warunków pracy i kontroli zużycia energii.
Pracodawca dopuszczając do sytuacji, w której temperatura w pomieszczeniu pracy sięga 28-30°C, mimo zainstalowanego systemu klimatyzacji, łamie przepisy prawa pracy. Należy o tym poinformować inspekcję pracy, która dysponuje środkami prawnymi pozwalającymi na wyegzekwowanie od pracodawcy właściwych warunków pracy.
Danuta Rutkowska

wiadomości
praca
rynek pracy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)