Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Kompetencje miękkie i twarde - przykłady

0
Podziel się:

Kompetencje miękkie to te, które wynikają z charakteru danej osoby. Twarde natomiast są wynikiem doświadczenia oraz zdobywania wiedzy. Jedne i drugie są bardzo cenne dla pracodawcy.

Jedną z najważniejszych kompetencji miękkich jest umiejętność pracy w grupie
Jedną z najważniejszych kompetencji miękkich jest umiejętność pracy w grupie (Yuri_Arcurs/iStockphoto)

Kompetencje miękkie i twarde prezentują pełny obraz potencjalnego pracownika. Świadczą o jego charakterze, wartościach, którymi się kieruje oraz zdobytej dotychczas wiedzy.

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie to takie, które odnoszą się do umiejętności wrodzonych lub nabytych, ale z czasem i na podstawie doświadczenia z dzieciństwa, lat szkolnych lub już dorosłego życia. W przeciwieństwie do znajomości języków czy posiadania prawa jazdy, nie podlegają certyfikacji i nie da się ich zmierzyć. Kompetencje miękkie związane są z naszym charakterem, wartościami, które wyznajemy i zasadami, jakimi kierujemy się w życiu. Określają nasze relacje społeczne i pomagają w funkcjonowaniu wśród ludzi, zarówno bliskich, jak i obcych. Właściwie to kompetencje miękkie decydują o tym, jak postrzegamy świat i jak świat postrzega nas.

Umiejętności miękkie najczęściej „dziedziczymy” po rodzicach i wychowawcach, ale często zdobywamy je także, obserwując innych czy zmieniając pogląd na jakiś temat. Człowiek kształtuje się przez całe życie, dlatego pozytywne kompetencje miękkie da się rozwijać, negatywne eliminować, a nowe nabywać.

Przykłady kompetencji miękkich

Kompetencje miękkie to te, które osobom tworzącym swoje CV wydają się bez znaczenia. Każdy przecież może napisać, że świetnie radzi sobie ze stresem, a praca w grupie to dla niego czysta przyjemność. Czy jednak warto? Dzięki rubryce o kompetencjach w życiorysie pracodawca może nakreślić sobie profil potencjalnego pracownika. Dobrze jest być specjalistą w danej dziedzinie, ale jakie da to korzyści, jeśli współpracowników traktuje się bez szacunku? Najbardziej pożądane kompetencje miękkie to komunikatywność, chęć do nauki, zaangażowanie oraz motywacja do pracy. Poza tym ważna jest kreatywność, elastyczność i umiejętność zarządzania czasem.

Czym są kompetencje twarde?

Kompetencje twarde są namacalne, wymierne. Zaliczamy do nich konkretne umiejętności, które da się przetestować lub potwierdzić certyfikatem albo innym stosownym dokumentem. Z tego typu kompetencjami nie można się urodzić, nabywamy je za to podczas edukacji w szkole, na kursach, szkoleniach, ewentualnie drogą własnych doświadczeń. Umiejętności twarde określają zakres naszej wiedzy, a także zdolności, które przydadzą nam się w pracy na danym stanowisku.

Rozwijanie kompetencje twardych jest możliwe poprzez praktykę i zdobywanie doświadczenia. W zależności od stopnia przyswajania wiedzy, nowe umiejętności nabywać można przez całe życie.

Przykłady kompetencji twardych

Do kompetencji twardych należeć będą wszystkie umiejętności, które możemy potwierdzić. Wśród nich znajduje się znajomość języków obcych w danym stopniu, umiejętność obsługi programów komputerowych i maszyn, posiadanie prawa jazdy konkretnej kategorii czy chociażby zdolność do szybkiego czytania.

W niektórych miejscach pracy nie bez znaczenia pozostaje również umiejętność pływania czy znajomość języka migowego. Kompetencją twardą będzie też kurs wychowawcy kolonijnego, certyfikat tłumacza przysięgłego czy uprawnienia pilota wycieczek.

Które kompetencje są ważniejsze – twarde czy miękkie?

Ciężko jest określić, które kompetencje są ważniejsze. I jedne, i drugie mają znaczenie, ponieważ wspólnie tworzą pełny obraz pracownika, jego osobowości i umiejętności. W niektórych miejscach pracy rekruterzy zwracać będą większą uwagę na kompetencje twarde, czyli wiedzę potrzebną na danym stanowisku. Innym razem zdecydowanym atutem będą cechy charakteru, zwłaszcza gdy kandydat nie ukończył kursów, szkoleń albo nie posiada znajomości języków czy programów.

Najważniejsze, aby w swoim CV zawrzeć zestaw cech i umiejętności, które opiszą kandydata w pełni i zgodnie z prawdą. Poza tym kompetencje twarde i miękkie wymienione w curriculum vitae powinny pasować również do profilu stanowiska pracy, o które się ubiegamy. Wspominanie o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów kategorii C nie będzie konieczne, jeśli staramy się o posadę w biurze. Natomiast kreatywność nie będzie miała znaczenia przy doraźnym udziale w inwentaryzacji sklepu.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)