Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak zacząć?

0
Podziel się:

Działalność gospodarczą należy zarejestrować w miejscu zameldowania. Aby dokonać wpisu do ewidencji, musimy udać się do urzędu miasta lub gminy z dowodem osobistym. Przed rejestracją wypełniamy formularz, w którym określamy przedmiot naszej działalności.

Wpis do ewidencji kosztuje 100 zł, a każda zmiana lub poprawka 50 zł. Dla-tego należy dokładnie pomyśleć, co chcemy robić w ramach firmy. Jeśli wszystkie pomysły zapiszemy we wniosku, to unik-niemy kosztownych poprawek. Ponieważ nie istnieje wykaz szczegółowych rodzajów działalności, a ponadto nie istnieją też ograniczenia (z wyjątkiem tylko niektórych rodzajów działalności, wymagających uzys-kania koncesji lub zezwolenia), zaplano-wać swoją działalność trzeba jak najszerzej.

Wniosek zawiera określenie miejsca wykonywania działalności. Trzeba też pomyśleć, jaki zasięg ma przybrać nasza działalność. We wniosku trzeba określić siedzibę swojej firmy. Najczęściej będzie to miejsce stałego zameldowania.

Na potwierdzenie wpisu do ewidencji urząd ma 14 dni. Działalność można rozpocząć 7 dni po otrzymaniu potwierdzenia (niektóre urzędy wystawiają je od ręki). Następnie należy udać się z otrzymanym wpisem i dowodem osobistym do najbliższego urzędu statystycznego. Ten urząd wyda REGON, czyli numer, pod jakim firma będzie istniała w statystyce państwowej.
Gdy określimy, na czym będzie polegała główna działalność firmy, otrzymamy również dwa statystyczne numery tzw. EKD i PKD, które będą określały profil działalności firmy.

Trzeba też założyć konto w banku, choćby ze względu na obowiązek bezgotówkowego przekazywania składek ZUS przez wszystkich płatników (zwolnione są od niego nieliczne grupy: prawnicy, notariusze, księża, osoby opłacające składki za pomoc domową, twórcy i artyści). Za pośrednictwem rachunku trzeba również płacić podatki fiskusowi, chyba że ktoś rozlicza się według karty podatkowej albo płaci podatek od dochodów z najmu. Rachunku bankowego nie uniknie się też przy dokonywaniu większych transakcji z kontrahentami, np. gdy jednorazowa wartość należności lub zobowiązań przekracza 3 tys. euro.

Przed założeniem konta w banku należy zrobić sobie pieczątkę firmową. Na pieczątce powinno znaleźć się imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwa firmy, siedziba, REGON, NIP.

Uwaga:
Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mają NIP identyczny jak osobisty, którego używają w rocznych rozliczeniach PIT.

wiadomości
praca
rynek pracy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)