Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Dokąd trafia Twoje CV?

0
Podziel się:

Napisanie profesjonalnego CV to dopiero początek – aby dostać pracę, która będzie spełniała Twoje oczekiwania, zadbaj o odpowiednią dystrybucję aplikacji i włączenie jej w interesujące Cię procesy rekrutacyjne.

Napisanie profesjonalnego CV to dopiero początek - aby dostać pracę, która będzie spełniała Twoje oczekiwania, zadbaj o odpowiednią dystrybucję aplikacji i włączenie jej w interesujące Cię procesy rekrutacyjne. Odpowiada Beata Kapcewicz

  • CV (Curriculum Vitae). Jakie dane musimy wpisać? TOPowi pracodawcy Szukanie pracy, która odpowiada naszym kompetencjom i przynosi satysfakcję, jest zadaniem nie tylko czasochłonnym, ale wymaga także znajomości rynku pracy i odpowiedniej komunikacji z potencjalnymi pracodawcami. Co to oznacza w praktyce?

Mówiąc o odpowiedniej komunikacji, nie mamy na myśli tylko właściwego doboru słów czy narzędzi, choć i te nie pozostają bez wpływu na rezultat naszych działań, ale przede wszystkim właściwy dobór samych pracodawców, do których nasza aplikacja trafi. Sytuacja na dzisiejszym rynku pracy zdaje się wymuszać potrzebę aplikowania gdziekolwiek i szukania jakiejkolwiek pracy - takie podejście jest charakterystyczne zwłaszcza dla absolwentów szkół wyższych niemających doświadczenia zawodowego oraz osób powyżej pięćdziesiątego roku życia. Nierzadko brak interesujących ogłoszeń w prasie czy na lokalnych portalach wywiera w kandydatach poczucie przegranej i braku perspektyw na zatrudnienie.

Nie dziwi więc fakt, że szukamy pracy jakiejkolwiek i gdziekolwiek, którą po pewnym czasie zostawiamy i ponownie stajemy przed perspektywą poszukiwań - wówczas koło się zamyka. Tymczasem bardzo często brakuje nam wiedzy, że kilkadziesiąt (wg szacunków Morgan Brown Group to ok. 80 proc.) procent procesów rekrutacyjnych w firmach to rekrutacje ukryte, czyli takie, o których pracodawcy nie informują na forum - nie zamieszczają ogłoszeń na portalach do tego przeznaczonych czy na stronie internetowej. Tym samym nasza aplikacja nie zawsze trafia do firm, które byłyby naszym potencjalnym miejscem pracy.

Takie działania firm spowodowane są oszczędnością czasu oraz funduszy przeznaczanych na prowadzenie procesów rekrutacyjnych. Część firm decyduje się na zamieszczenie ogłoszenia tylko na swojej stronie internetowej. Jeśli jest taka możliwość, najlepiej przesyłać aplikację do osoby odpowiedzialnej bezpośrednio za dany projekt rekrutacyjny.

Posiadając taką wiedzę, możemy lepiej zorganizować proces poszukiwania pracy i tym samym zwiększyć jego skuteczność. Warto zatem stworzyć swój indywidualny profil pracodawcy i wyszukać firmy, które mu odpowiadają. Jeśli jesteśmy gotowi na relokację, rozszerzmy poszukiwania o to kryterium. Możemy skorzystać z wyszukiwarek internetowych, publikacji zawierających spis firm z podziałem na branżę czy branżowych portali. I tak, np. osoby zainteresowane pracą w branży PR znajdą alfabetyczny spis firm i agencji na portalu PRoto.pl. Doradcy z serwisu ArchitekciKariery.pl zalecają także inne rozwiązania - rozbudowywanie własnej sieci kontaktów oraz skorzystanie z portali społecznościowych takich jak Profeo czy Goldenline i obserwowanie, kto wypowiada się w wątkach związanych z rekrutacją lub interesującą nas branżą. Możemy także skorzystać z wyszukiwarek obu portali. Po znalezieniu potencjalnych pracodawców i stworzeniu listy pracodawców, u których chcielibyśmy pracować, przygotujmy profesjonalne CV i list motywacyjny
dostosowane każdorazowo do konkretnej firmy i stanowiska. Nawet jeśli dana firma nie prowadzi aktualnie rekrutacji na interesujące nas stanowisko, możemy poprosić o informację zwrotną i dodanie naszej aplikacji do bazy kandydatów.

Potencjał sieci

Działy HR coraz częściej korzystają także z baz kandydatów dostępnych na portalach związanych z obszarem zawodowym, np. Pracuj.pl. Profesjonalnie przygotowane dokumenty możemy zamieścić w takiej bazie, wówczas będą dostępne dla pracodawców online niezależnie od naszego czasu. Warto jednak zwrócić uwagę na jakość CV, ponieważ konkurencja w takich bazach jest dosyć duża, co wynika z coraz większej popularności tego narzędzia.

  • CV (Curriculum Vitae). Jakie dane musimy wpisać? Formą dystrybucji informacji z CV jest także uzupełnienie profilu na branżowym portalu społecznościowym, bazując na tych właśnie danych. Mamy możliwość wpisania nie tylko przebiegu edukacji czy doświadczenia zawodowego, ale także - podobnie jak w profesjonalnym CV - profilu i celu zawodowego. W ten sposób zwiększamy szansę na dotarcie do interesujących pracodawców i jednocześnie dokładamy kolejny element do budowania własnej marki w sieci.

Dobrą okazją do dystrybucji naszego CV są Targi Pracy, także online (np. Wirtualne Targi Pracy Pracuj.pl). Warto być przygotowanym już wcześniej i sprawdzić na stronie internetowej targów, którzy pracodawcy będą mieli swoje stanowiska, a następnie wybrać firmy z interesującej nas branży i zdobyć jak najwięcej informacji o nich. W ten sposób pójdziemy na targi przygotowani, wyposażeni w CV, które możemy zostawić wybranym firmom. Pracodawców spotkamy też na konferencjach - informacji o nich możemy szukać na portalach branżowych i społecznościowych. Uczestnicy for bardzo często dodają w swoich profilach informację, na jaką konferencję się wybierają. Takie newsy warto śledzić.

Zmieniający się rynek pracy wymaga także zmiany sposobu szukania pracy i kanałów dotarcia pracodawców. Dystrybucja dokumentów aplikacyjnych na równie duże znaczenie jak ich treść, dlatego warto korzystać z możliwości, jakie dają Internet, nasze kontakty biznesowe, wiedza o rekrutacji ukrytej czy kontakty do agencji doradztwa personalnego.

cv
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)