Zakład produkcyjny i centrum badań i rozwoju w Zimnej Wódce należy do IFA Powertrain Polska, spółki należącej do niemieckiego przedsiębiorstwa z branży automotive IFA Rotorion. Na 13 ha działce wchodzącej w skład Katowickiej SSE w ciągu roku wybudowano hale o powierzchni 33 tys. m.kw. - To powierzchnia równa trzem boiskom piłkarskim - mówił na otwarciu zakładu dr Robert Gutsche, dyrektor zarządzający IFA Rotorion Holding Gmbh.
- IFA Polska jest kamieniem milowym dla całej Grupy IFA. Dzięki produkcji półosi napędowych dywersyfikujemy nasze portfolio produktów, otwieramy sobie drzwi na rynek elektromobilności, uniezależniając się od produkcji typowych dla pojazdów z silnikiem spalinowym - podkreślił Robert Gutsche.
Pierwsze linie produkcyjne już rozpoczęły pracę. Na starcie produkcji, w najbliższych tygodniach, firma zamierza produkować w Ujeździe ok. 2 tys. półosi dziennie, a w 2019 r. - 12 tys. półosi dziennie.
- Nasze produkty z Polski będą montowane w niemieckich pojazdach typu premium - powiedział Gutsche. Klientem, który zapewnił podstawowy portfel zamówień dla fabryki w woj. opolskim, jest Daimler. W zakładzie mają być produkowane półosie w szczególności dla samochodów Mercedes Benz klasy C, E i S.
Zobacz także: roboty zajmą nasze miejsca pracy?
Podczas otwarcia Gutsche podał też, że w zakładzie prowadzona będzie nie tylko produkcja, ale też prace badawcze. Uruchomione ma tu zostać centrum badań i rozwoju, w którym będą badane m.in. półosie do samochodów elektrycznych. Centrum badawcze IFA w Ujeździe dofinansowane ma być z unijnych pieniędzy zarezerwowanych dla przedsiębiorców w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.
Obecny na otwarciu zakładu firmy wicemarszałek woj. opolskiego Roman Kolek powiedział, że takie wsparcie firma dostanie w ramach przeprowadzonego w 2016 roku przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) naboru na innowacje. Firma złożyła w nim wniosek na dotację na stworzenie działu B+R oraz realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych nad ultra cichą półosią o zwiększonym momencie obrotowym z przeznaczeniem dla elektrycznych samochodów przyszłości. Po pozytywnej weryfikacji wniosek IFA został wybrany do dofinansowania kwotą ponad 9 mln zł.
Grupa IFA należy do największych światowych producentów wałów napędowych dla branży motoryzacyjnej. Zatrudnia łącznie ok. 2,5 tys. pracowników w ośmiu zakładach produkcyjnych i centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie, w tym w Handelsleben w Niemczech, Charleston (USA) oraz w Szanghaju. Koncern produkuje m.in.: wały napędowe, półosie, przeguby i inne komponenty dla takich producentów aut jak Mercedes, Volkswagen, BMW, Ford, GM, Porsche czy Ferrari. Firma rozwija też usługi w obszarze techniki napędowej oraz lekkich konstrukcji. W ubiegłym roku spółka osiągnęła obroty wynoszące około 600 mln euro.