Nudzisz się w pracy? Przytyjesz, albo nawet gorzej
Masz mało obowiązków? To tylko pozornie raj na ziemi. Jeśli nie mamy w pracy wyzwań, grozi nam marazm i brak kreatywności, a nawet otyłość - ostrzega psycholog biznesu Izabela Kielczyk.
- _ Nuda w pracy tylko na początku może wydawać się rajem na ziemi _ - przestrzega psycholog biznesu Izabela Kielczyk. Najnowsze badania brytyjskich naukowców pokazują, że apatia i marazm w pracy zagrażają samopoczuciu, dlatego znudzeni pracownicy częściej sięgają po używki i w efekcie cierpią na nadwagę.
Pracownicy, którzy skarżą się na chroniczną nudę znacznie częściej skłonni są do zjadania większej ilości czekolady, picia kawy czy nawet alkoholu na koniec dnia. To wniosek psycholog pracy Sandi Mann z Uniwersytetu Central Lancashire w Anglii. Aż 80 procent znudzonych w pracy ankietowanych narzekało na problemy z koncentracją, a co drugi skarżył się na ogólne problemy zdrowotne związane z zawodowym marazmem - informuje David Schepp z serwisu jobs.aol.com.
Problem potwierdza psycholog biznesu Izabela Kielczyk. - _ Na początku może się wydawać, że nuda w pracy to raj na ziemi, ale tak naprawdę każdy z nas chce się spełniać zawodowo, mieć poczucie, że to co robi, jest ważne, jest po coś. A niestety długotrwały marazm zupełnie to zabija _ - tłumaczy ekspertka.
Nuda cię zmęczy
Dlatego jeśli komuś wydaje się, że nuda to doskonały sposób na odprężenie, jest w poważnym błędzie. Spędzając bezproduktywnie długie godziny nie tylko się nie zrelaksujemy, ale wręcz będziemy bardziej zestresowani. - _ Bo każdy jednak lubi wyzwania, pewien poziom stresu jest niezbędny. Idąc do pracy powinniśmy myśleć o zadaniach, które przed nami, a nie planować jak nie umrzeć z nudów. Nawet portale społecznościowe, czy zakupy przez internet nie dostarczą nam odpowiednich emocji, a już na pewno nie na dłuższą metę _ - ostrzega Izabela Kielczyk.
Amerykański badacz, profesor psychologii z Uniwersytetu Południowej Florydy w Tampa, Paul Spector twierdzi, że nuda wywołuje podobne problemy ze zdrowiem jak przepracowanie, a więc zmęczenie i przytłoczenie. Dlatego _ jeśli nie masz wystarczająco dużo do zrobienia, a to co robisz jest monotonne, możesz okazać się nieszczęśliwy i zestresowany _, wyjaśnia na łamach serwisu jobs.aol.com Spector.
Zajadanie czasu
I. Kielczyk/
arch. pryw.W efekcie szukamy zwykle mało produktywnych sposobów na zabicie czasu. - _ Czyli podjadamy, częściej wychodzimy na papierosa, pijemy więcej kawy. Kreatywność jest zanudzona, więc nie szukamy nowych kursów czy wyzwań zawodowych _ - mówi psycholog biznesu.
A stąd już krok do tycia i problemów zdrowotnych. Bo najczęstszą przekąską stają się wtedy słodycze, kupione w barze frytki, zapiekanki i kanapki. Sposobem może być przygotowywanie zdrowych przekąsek. Nie tylko unikniemy zbędnych kalorii, ale jeszcze zajmiemy się czymś konstruktywnym, a nowości w menu pomogą przełamać nudę i monotonię.
- _ Warto zamienić ulubione chipsy, popcorn czy ciasteczka na ubogoenergetyczne warzywa z dodatkiem lekkich dipów lub owoce. Dla przykładu mała porcja popcornu, zawiera 10 razy więcej kalorii od średniego jabłka! Zastosuj zasadę, że przekąska nie może mieć więcej niż 100 kcal. Taką energetyczność mają na przykład 4 większe morele suszone, 2 czubate łyżki rodzynek, 2 czubate łyżki suszonej żurawiny lub 5-6 suszonych śliwek. Ewentualnie orzechy, czyli konkretnie 4 włoskie lub około 15 orzechów laskowych lub 15 sztuk migdałów _ - tłumaczy dietetyk Małgorzata Krukowska.
Można pozwolić sobie też na 2 czubate łyżeczki pestek słonecznika lub pestek dyni, 2 kromki pieczywa chrupkiego posmarowane cienko miodem lub niskosłodzonym dżemem, rządek czekolady, albo mały batonik zbożowy.
Już lepiej szydełkować
Zdaniem psycholog Sandi Mann najczęstszą przyczyną nudy jest mało wymagające stanowisko pracy i mało wymagający menadżer. Izabela Kielczyk wskazuje jednak jeszcze jeden możliwy powód. - _ Są osoby, które nie potrafią organizować swojego czasu, nie są w stanie zaplanować pracy, nie panują nad swoimi obowiązkami. One też mogą popadać w groźną rutynę i marazm, a w takim przypadku problem leży w nich, nie w zakresie obowiązków czy kulturze organizacyjnej danej firmy _ - tłumaczy ekspertka.
Jak w takim razie radzić sobie z nudą w pracy? Na początek warto poszukać nowych wyzwań w firmie. - _ Może jakiś inny projekt, do którego możemy się dołączyć, ciekawszy i bardziej angażujący. Warto zastanowić się też nad nowymi kursami i szkoleniami. Ale prawda jest taka, że nawet rozwijanie prywatnych zainteresowań jest lepsze od gapienia się w ścianę i odliczania godzin do końca. Lepiej więc już czytać w pracy o szydełkowaniu i malowaniu na szkle, niż apatycznie siedzieć bez żadnego efektu _ - podkreśla Izabela Kielczyk.
ZOBACZ TAKŻE * * [
Kobieta sposobem na kryzys, bo lepiej szefuje ]( http://www.iwoman.pl/na-serio/psychologia/kobieta;sposobem;na;kryzys;bo;lepiej;szefuje,118,0,1001078.html )* * Psycholog rozwiewa też wątpliwości tych, którzy nie wierzą w istnienie służbowej nudy. Z praktyki Kielczyk wynika, że najczęściej przypadki takie zdarzają się w firmach, w których predyspozycje pracowników zdecydowanie przewyższają ich zadania. I taka osoba zadanie, na które ma 4 godziny, zwyczajnie robi w dwie.
- _ Bywa tak też w różnych organizacjach państwowych, gdzie czasami nawet kultura pracy nie pozwala wykonać obowiązków zbyt szybko. I taki pracownik uczy się, że sporządzeniu raportu muszą towarzyszyć spotkania, kawy, narady i dodatkowy obieg poczty. I się przystosowuje. Niestety, w efekcie jego kreatywność i potencjał będą zmarnowane, sam też będzie się raczej męczył, niż wypoczywał _ - dodaje psycholog.
POSŁUCHAJ CO SIĘ DZIEJE, KIEDY PRACOWNIK NAPRAWDĘ SIĘ NUDZI:
-
*
-
*
-
*
-
*