Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Nie ma ratunku dla załogi Fiata? Oni nie mają złudzeń

0
Podziel się:

Półtora tysiąca ludzi trafi na bruk. Opozycja wskazuje na nieudolność i bezczynność rządu Donalda Tuska.

Nie ma ratunku dla załogi Fiata? Oni nie mają złudzeń
(fiatpress.com)

Jest już za późno, aby zapobiec zwolnieniom w zakładzie Fiata w Tychach. Taka jest opinia polityków. Spółka Fiat Auto Poland chce zwolnić półtora tysiąca pracowników, czyli jedną trzecią załogi, w związku z planami przeniesienia produkcji modelu Panda do Włoch. Przedłużenie rządowego pakietu antykryzysowego na kolejne dwa lata proponowali tymczasem przedstawiciele branży motoryzacyjnej na spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki.

Poseł Andrzej Halicki z Platformy Obywatelskiej powiedział, że produkcja Pandy w Polsce byłaby bardziej opłacalna. _ - Produkcja Fiata w Polsce broni się ekonomicznie - _ podkreślił.

Eurodeputowany Sojuszu Lewicy Demokratycznej Wojciech Olejniczak zarzucił rządowi bierność w tej sprawie._ - Przykładem są Francuzi, którzy kiedy Hindusi zagrozili zamknięciem fabryki powiedzieli, że znacjonalizują fabrykę i dalej będą w niej produkować. Przez ostatnie dwa lata rzą nic nie zrobił by zapobiec tej sytuacji - _powiedział Olejniczak.

Wojciech Olejniczak dodał, że Fiat przez 20 lat nie płacił w Polsce podatków, gdyż był z nich zwalniany przez kolejne rządy.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/72/126536.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wywiady/artykul/piechocinski;to;wina;wladz;fiata;a;nie;rzadu,36,0,1213988.html) Piechociński: To wina władz Fiata, a nie rządu Wicepremier zapowiada walkę o każde sto miejsc pracy.

Eurodeputowany Polskiego Stronnictwa Ludowego Jarosław Kalinowski zauważył, że opozycja może proponować rozwiązania zupełnie oderwane od rzeczywistości. Rząd musi się jednak liczyć z realiami. Teraz, zdaniem, Kalinowskiego, można złagodzić skutki zwolnień. _ - Trzeba optymalnie wykorzystać 300 milionów złotych z rezerwy ministra pracy, aby ochronić choć część miejsc pracy - _podkreślił. Jarosław Kalinowski przyznał, że Włosi prawdopodobnie postawią na swoim i przeniosą produkcję Pandy do kraju.

Zbigniew Ziobro z Solidarnej Polski przypomniał, że zaproponował to w 2009 roku ówczesny premier Włoch Silvio Berlusconi, a prezes Fiata się zgodził. _ - Kiedy prezes Fiata podejmował polityczną decyzję, to Donald Tusk milczał. Premier pokazał swoją nieudolność - _ podkreślił Ziobro.

Zbigniew Ziobro dodał, że premier powinien teraz podjąć rozmowy z kierownictwem Fiata. Jest jednak mało prawdopodobne, aby udało się uniknąć zwolnień, trzeba więc przygotować działania osłonowe dla ludzi, którzy stracą pracę.

Andrzej Rozenek z Ruchu Palikota przypomniał, że jego ugrupowanie zaproponowało sankcje wobec zagranicznych firm opuszczających Polskę. Dodał, że teraz trzeba przede wszystkim pomóc zwalnianym pracownikom. _ - Urzędy pracy sa niewydolne i sobie z tym nie poradzą. Trzeba wykorzystać doświadczenia brytyjskie. Tam pracy dla ludzi szukają wyspecjalizowane prywatne firmy _.

Zdaniem posła Prawa i Sprawiedliwości Joachima Brudzińskiego, teraz już nic się nie da zrobić dla ratowania pracowników zakładu w Tychach. Poseł przypomniał, że PiS ma kompleksowe propozycje gospodarcze._ - Proponujemy Narodowy Program Zatrudnienia, a poza tym zmiany strategii w przyciąganiu inwestorów - _powiedział.

Henryk Wujec z Kancelarii Prezydenta wypowiedział się przeciwko nacjonalizacji zakładów dla podtrzymania ich produkcji. Jego zdaniem, trzeba pomyśleć nad zmianami w prawie pracy. Wujec powiedział, że zamykanie zakładów jest w kapitalizmie nieuchronne, gdyż zmienia się koniunktura w różnych dziedzinach gospodarki. Doradca prezydenta opowiedział się za wolnością gospodarczą i pomocą socjalną dla osób poszkodowanych wskutek procesów ekonomicznych.

Spółka Fiat Auto Poland tłumaczy przeniesie produkcji Pandy spadkiem sprzedaży samochodów na europejskich rynkach, dekoniunkturą i koniecznością reorganizacji. Negocjacje warunków zwolnień grupowych ze związkami zawodowymi nie przyniosły dotychczas porozumienia.

Rząd chce odkurzyć antykryzysowy pakietPrzedłużenie rządowego pakietu antykryzysowego na kolejne dwa lata proponowali przedstawiciele branży motoryzacyjnej na wczorajszym spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki. Szef tego resortu, wicepremier Janusz Piechociński wyraził nadzieję, że uda się wypracować rozwiązania na trudne czasy.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/169/190633.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wywiady/artykul/prezes;lot-u;straci;stanowisko,253,0,1214717.html) Prezes LOT-u straci stanowisko Minister skarbu wskazuje winnego obecnej sytuacji spółki.

Podczas spotkania przedstawiciele branży wskazywali, że poza wydłużeniem pakietu antykryzysowego konieczne byłoby zwiększenie dynamiki działań Międzyresortowego Zespołu ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego, przede wszystkim w ramach propozycji związanych z akcyzą i podatkiem ekologicznym. Sugerowali ponadto udział przedstawicieli przemysłu i rynku motoryzacyjnego w obradach tego zespołu - poinformowało Ministerstwo Gospodarki w komunikacie.

Jednym z elementów dyskusji były korzyści związane z funkcjonowaniem Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE). Przedstawiciele sektora postulowali przedłużenie ich funkcjonowania, co ułatwiłoby podejmowanie decyzji inwestycyjnych, szczególnie w trudnych dla gospodarki czasach. Kierownictwo resortu gospodarki zapewniło, że ministerstwo przygotowuje taki projekt. Potrzebna jest jednak zgoda ministra finansów w tej sprawie - pokreślono w komunikacie.

Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podkreślał, że branża motoryzacyjna to jeden z kluczowych sektorów polskiej gospodarki. _ - To także wiele miejsc pracy, które będziemy starali się zachować. Mam nadzieję, że wspólnie wypracujemy dobre rozwiązania na trudne czasy _ - powiedział wicepremier.

Wiceminister pracy i polityki społecznej Jacek Męcina przedstawił propozycje rządu dotyczące uelastycznienia kodeksu pracy. Zaznaczył, że uruchomiono już proces legislacyjny. _ - Rozwiązania dotyczą 12-miesięcznego czasu rozliczania i ruchomego czasu pracy - _ wyjaśnił. Poinformował także, że w przyszłym roku realizowane będą rozwiązania w ramach przepisów dotyczących aktywizacji bezrobocia i podtrzymania zatrudnienia.

Czytaj więcej w Money.pl
Ujawnił prawdziwą cenę ratowania LOT-u Ekspert mówi, że zostanie popełniony błąd, jeśli przewoźnik najpierw dostanie pożyczkę, a dopiero później rozpocznie cięcia.
Minister gospodarki zapowiada inwestycje _ - Mamy kilka daleko idących deklaracji - _ mówi Janusz Piechociński.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)