Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Networking, czyli internetowy sposób na karierę

0
Podziel się:

Jak sprawić, żeby wizerunek w sieci nie był naszym wrogiem i jak wykorzystać informacje, które publikują inni? Sprawdź, co radzi specjalista - Robert Milczarek.

Niby wszyscy o tym wiedzą, a jednak cały czas popełniamy podstawowe błędy w udostępnianiu w internecie informacji na swój temat. Piszemy za dużo, chaotycznie, w dziwnych miejscach. Jak sprawić, żeby wizerunek w sieci nie był naszym wrogiem i jak wykorzystać informacje, które publikują inni? Poznaj podstawowe zasady networkingu i dowiedz się jak budować markę osobistą.

Żyjemy w rzeczywistości Web 2.0. To oznacza, że nasza aktywność sieciowa i generowanie treści w internecie (serwisy społecznościowe, blogi, videoblogi, podcasting) budują łatwy dostęp do informacji o nas i dają możliwość innym użytkownikom zbudowania zainteresowania tym co publikujemy. Jak możemy wykorzystać te nieograniczone możliwości dostępu do ludzi i informacji o nich?

Poszukaj przewagi

Networking tradycyjny opierał się o możliwość bezpośredniego spotkania dużej grupy ludzi otwartych na poznawanie się i wymianę informacji. Klasycznie w formie spotkania z wymianą wizytówek, które mają ułatwić nawiązywanie kontaktów osób i firm o zbieżnych interesach.

_ Networking – _proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów."
(Wikipedia) Rozwój internetu i web 2.0 spowodował, że networking może mieć wielokrotnie większy zasięg, niż do tej pory. Żyjemy w czasach dużego nasycenia rynku i walki o klienta, gdzie budowanie przewagi konkurencyjnej tylko na podstawie atrakcyjności ceny i dodatkowych benefitów już nie wystarcza. I właśnie skuteczny networking jest szansą na zbudowanie przewagi konkurencyjnej dzięki możliwości uzyskania szybszego i precyzyjniejszego dostępu do kluczowych w osób. A nawiązanie relacji może stanowić przewagę w stosunku do konkurencji, która właściwych osób jeszcze nie zdążyła poznać.

Wszystko dzięki temu, że komunikacja między ludźmi przeniosła się do sieci. Rozwój technologii i wygoda jej używania (internet w telefonie, web 2.0. dostępne 24 godziny na dobę w domu, pracy, na urlopie, podczas świąt, w autobusie, korku i centrum handlowym) spowodowała, że w czasie rzeczywistym możemy mieć ciągły kontakt z kluczowymi osobami. Jeśli tylko uzyskami do nich dostęp. Jak to zrobić?

Kto ma informację ten ma władzę.

Sukces web 2.0 opiera się o jeden z najsilniejszych mechanizmów wpływających na rozwój człowieka – ciekawość poznawczą. Dzięki serwisom społecznościowym już po kilku kliknięciach możemy dowiedzieć się, kto był w kinie, co jadł, z kim się bawił i co się zmieniło w jego życiu.

ZOBACZ TAKŻE * * [

Nudzisz się w pracy? Przytyjesz, albo nawet gorzej ]( http://www.iwoman.pl/na-serio/psychologia/nudzisz;sie;w;pracy;przytyjesz;albo;nawet;gorzej,234,0,1008874.html )* * Dodatkowo aktywność w sieci, w postaci publikowania treści np. w serwisach społecznościowych opiera się o psychologiczną ważną dla ludzi od zawsze potrzebę akceptacji u innych – niech się dowiedzą, zauważą, pochwalą mnie, docenią, pogratulują, etc.

Ciekawość poznawcza połączona z potrzebą akceptacji stworzyła wybuchową mieszankę XXI wieku w komunikacji 2.0 – publikowanie prywatnych i profesjonalnych treści nt osób i firm w sieci na masową skalę. Dlatego stoją przed nami praktycznie nieograniczone możliwości dostępu do informacji, zależne tylko od tego na ile dana osoba świadomie zarządza swoją potrzebą _ pokazania się innym w w internecie _.

Badania internetu potwierdzają, że przeciętny użytkownik sieci nie zarządza świadomie informacjami na temat siebie, które dotyczą zarówno sfery prywatnej, jak i zawodowej. To powoduje, że dla wprawnego reaserchera wyszukiwarki internetowe dają ogromne możliwości szerokiego dostępu do danych.

W zależności co (treść) i jak często (liczba informacji) publikujemy, budujemy własną dostępność w sieci i dajemy możliwości zebrania informacji o sobie, każdemu, kto potrafi znaleźć i przeanalizować informacje.

Sprawdźmy to na hipotetycznym przykładzie:

Pani Anna Kowalska (wiemy, że to ona, ponieważ w serwisie społecznościowym upubliczniła zdjęcie i dane personalne), lat 35 (to wynika z jej notki biograficznej dostępnej na stronie firmy; dzięki zdjęciu z serwisu społecznościowego wiemy, że to ta Anna Kowalska), prawnik (to wiemy ze strony firmy, z niej też mamy kontakt telefoniczny), interesuje się malarstwem nowoczesnym (to wiemy z ogłoszeń z jednego z serwisów aukcyjnych na temat kupna albumów z reprodukcjami) i jeździ sportowym autem (to wiemy ze strony autoklubu, którego jest członkiem).

Przez 10 lat pracowała w innej warszawskiej kancelarii (to wiemy z innego serwisu - zawodowego) i że mamy 15 wspólnych znajomych z pogranicza relacji towarzyskich (serwis społecznościowy - towarzyski) i zawodowych (serwis społecznościowy - biznesowy). Pani Anna w przyszły wtorek wybiera się na koncert jazzowy (to wiemy z wydarzenia, o którym poinformowała w jednym z serwisów społecznościowych) i uwielbia Robertę Flack (to wiemy z jej bloga).

Mamy profil Pani Anny. Nigdy jej nie spotkaliśmy. Nie znamy jej osobiście. Czy wiemy o niej sporo? Czy te informacje można wykorzystać networkingowo? Czy wiemy gdzie możemy ją osobiście spotkać już we wtorek?

_ Kto ma informację ten ma władzę _ – a to wszystko wiemy tylko dzięki kilku minutom w sieci. Dlatego networking może być bardziej skuteczny, ponieważ wiemy więcej zanim się poznamy.

Klika wskazówek dla skutecznego networkera.

  • Określ kogo chcesz poznać?
  • Po co chcesz tę osobę poznać?
  • Gdzie możesz znaleźć informacje na jej temat?
  • Jakich informacji potrzebujesz?
  • Jakie informacje możesz znaleźć w sieci?
  • Jak możesz się z nią lub z nią skontaktować np. dzięki narzędziom web 2.0?
  • Jak możesz zbudować zainteresowanie własną osobą, aby networking zadziałał? – i tu jest potrzebny ostatni rozdział naszego artykułu – spójny wizerunek budujący wiarygodność i zaufanie oparty na rzetelnych czyli prawdziwych informacjach na Twój temat.

Spójny wizerunek w sieci.

_ Jak Cię widzą, tak Cię piszą _ – jeśli chcesz zbudować zaufanie, to powinnaś budować określony przekaz na swój temat. To tzw. marka osobista czyli personal brand. Każdej marce produktu, np. Pepsi czy Mercedes zależy na spójnym wizerunku budującym zaufanie u określonej grupy odbiorców. Z Tobą jest tak samo. Jeśli chcesz, aby networking zadziałał, bądź spójna w przekazie, czyli:

  • Zastanów się, jakie informacje publikujesz w sieci o sobie – czy budują zainteresowanie i wzbudzają zaufanie?
  • Zastanów się, jakie zdjęcia i posty publikujesz w serwisach społecznościowych – czy one sprzyjają Twojemu wizerunkowi?
  • Jaki przekaz chcesz zbudować w sieci? Dobierz odpowiednie informacje, zarządzaj nimi i takie właśnie publikuj!

Zrób prosty test: Czy pokazałabyś informacje upublicznione przez siebie w sieci własnemu dziecku bez oporów i ograniczeń?

[

]( http://www.iwoman.pl/i/art/245/vl154101.jpg )
Robert Milczarek
Trener i coach, manager. Absolwent Psychologii Doradztwa Zawodowego i Organizacji Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończył kurs Trenera Umiejętności Psychospołecznych Laboratorium Edukacji i Psychoterapii.Podsumowanie:Jeśli tak, to gratuluję – Twój wizerunek wzbudza zaufanie i może być Twoją networkingową wizytówką. Jeśli nie – to czas na zmiany!

Pamiętaj: Twój wizerunek w sieci, to Twoja wirtualna reklama. Skoro Ty szukasz kontaktów do innych ludzi, to inni mogą zrobić to samo w stosunku do Ciebie.

Czy Twój wizerunek jest zachęcający? Czy buduje wątpliwości?

Networking to narzędzie komunikacyjne naszych czasów. To od Ciebie zależy jak będziesz go używać.

    *
    *
    *
    *
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)