(C) Sergey Nivens - Fotolia.com /
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (OSHA) uruchomiła kampanię podnoszącą świadomość na temat ryzyka wynikającego ze stresu w pracy oraz promującą sposoby zarządzania nim. Kampania jest skierowana zarówno do pracodawców, jak i pracowników.
OSHA przytacza dane, z których wynika, że przyczyną ponad połowy nieobecności w pracy jest stres. Jest on jednym z głównych problemów zdrowotnych związanych z pracą.
"Poziom stresu związanego z pracą w Europie jest zdumiewający. Ponad połowa pracowników uważa, że stres w pracy jest powszechny, czterech na dziesięciu uważa, że problem ten nie jest odpowiednio rozwiązywany (w miejscu pracy)" - powiedziała w poniedziałek w Brukseli dyrektor Agencji Christa Sedlatschek. Dodała, że wiele firm jest opornych w stawianiu czoła temu wyzwaniu.
Szefowa OSHA podkreśliła, że stres jest kwestią organizacyjną, a nie osobistą. "Pojawia się, gdy wymagania w pracy przekraczają możliwości danej osoby, by sobie z nimi poradzić. Mogą zdarzyć się na każdym stanowisku. Stres w pracy nie może być ignorowany" - apelowała. Jak zauważyła, stres generuje koszty finansowe dla firm oraz zdrowotne dla pracowników i menedżerów. "Dobra wiadomość jest taka, że poprzez współpracę pracodawcy i pracownicy mogą z powodzeniem zarządzać i zapobiegać (...) stresowi w pracy" - podkreśliła.
Sedlatschek poinformowała, że celem kampanii jest zwiększenie w Europie świadomości na temat stresu związanego z pracą i "psychospołecznego ryzyka", jakie on ze sobą niesie.
"Zapewni wsparcie i wskazówki pracodawcom, menedżerom, pracownikom i ich reprezentantom" - zaznaczyła. Dzięki kampanii pracownicy i firmy mają uzyskać proste i praktyczne narzędzia pomagające w zarządzaniu ryzykiem związanym ze stresem.
W kampanię "Zarządzaj stresem" (Manage stress) zaangażowane będą setki organizacji publicznych i prywatnych; w jej ramach zorganizowane będą szkolenia, konferencje, konkursy, warsztaty oraz kampanie krajowe i branżowe. Kampania będzie koordynowana w ponad 30 krajach przez punkty kontaktowe OSHA; będzie trwała dwa lata, a jej roczny budżet to 2 mln euro, ale budżet ten będzie zwielokrotniony przez wydatki krajowe.
Konferencję dotyczącą uruchomienia kampanii gościła Komisja Europejska. Komisarz UE ds. zatrudnienia Laszlo Andor zapowiedział, że stres w pracy oraz psychospołeczne ryzyko z nim związane będą jednym z wyzwań, którym poświęcona będzie unijna strategia na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa pracy na lata 2014-2020. Ma być ona zaprezentowana w czerwcu.
Strona internetowa kampanii po polsku:
http://www.healthy-workplaces.eu/pl/stress-and-psychosocial-risks/how-to-manage-them