Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2013-01-25
Najczęściej szukamy pomysłu na własną działalność, rozglądając się wkoło i idąc w ślady tych, którzy zaczęli wcześniej i odnieśli sukces. Z tego powodu w danej miejscowości jest kilka podobnych firm, kilka sklepów ze zbliżonym asortymentem, kilka zakładów fryzjerskich, etc.
Twoja szansa tkwi w znalezieniu oryginalnego pomysłu. Powinieneś postarać się zaproponować usługi czy towary, które pod jakimś względem* mogą lepiej zadowolić wybraną grupę klientów. Lepiej niż konkurencja.*
Analiza własnych umiejętności, predyspozycji i preferencji jest najprostszym sposobem na znalezienie pomysłu na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Jeśli nigdy nie prowadziłeś działalności gospodarczej, warto pomyśleć o udziale w szkoleniu, np. „ABC działalności gospodarczej”. Dzięki niemu uzyskasz podstawowe informacje o tym, jaki rodzaj działalności najlepiej wybrać, jak rozliczać się z urzędem skarbowym i ZUS-em, w jaki sposób prowadzić księgowość. Szkolenia o tej tematyce organizowane są często przez powiatowe urzędy pracy lub centra informacji i planowania kariery zawodowej w wojewódzkich urzędach pracy.
Istotne jest również zastanowienie się nad tym, jakie koszty trzeba będzie ponieść w związku z otwarciem własnej działalności. Warto poszukać źródeł, z których pozyskać można odpowiednie środki na ten cel. Nie zawsze posiadany wkład własny wystarczy na pokrycie wszystkich wydatków.
Zakładając własny biznes, można skorzystać ze źródeł takich jak:
- środki z Funduszu Pracy;
- środki z UE na rozpoczęcie działalności, m.in.:
Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości oraz samozatrudnienia.
Poddziałanie 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie.
Będzie Ci również potrzebny biznesplan. Poniżej zamieszczona jest przykładowa konstrukcja biznesplanu, która zawiera zakres zadań wraz z krótkim opisem poszczególnych punktów.
Streszczenie projektu i charakterystyka firmy
Przedstawiasz, jaki jest pomysł na biznes i gdzie będzie realizowany. Dlaczego właśnie ta dziedzina? Dlaczego ten pomysł będzie się wyróżniać wśród konkurencji? Warto wspomnieć o swoich kwalifikacjach i umiejętnościach. Zachęć potencjalnego inwestora konkretami na temat przedsięwzięcia oraz przedstaw Twój własny wkład/kapitał do interesu. Rzetelnie skalkuluj realny zwrot inwestycji. Napisz to w przejrzystej formie, aby czytający mógł znaleźć wszystkie interesujące go informacje.
Analiza SWOT
Przeprowadzając analizę, trzeba dokonać diagnozy – określić silne i słabe strony firmy oraz prognozy – opisać szanse i zagrożenia. SWOT ma być przede wszystkim uczciwy oraz zwięzły. Spisz analizę np. w pięciu punktach – ma to być czytelny obraz. Postępuje się tak zarówno w przypadku firm początkujących, jak i wielkich korporacji.
Cele przedsięwzięcia
Chodzi tu o cele firmy dotyczące udziału w rynku, wielkości sprzedaży oraz zysku. Firmy muszą stawiać sobie cele i planować ich realizację. Wymień poszczególne cele, jak np. określony poziom sprzedaży lub zysków, procent marży brutto, stopę wzrostu lub udział w rynku. Twórz takie zadania, które w sposób oczywisty powiązane są z dalszymi celami przedsiębiorstwa, są osiągalne i wymierne.
Plan działalności operacyjnej
Badanie rynku pracy oraz przedstawienie planu marketingowego ma na celu zdobycia i utrzymania swojej pozycji. Plan powinien precyzyjnie określać, gdzie i kiedy oraz w jaki sposób firma osiągnie zadowalający rezultat i kto będzie za niego odpowiedzialny. Musisz napisać, ile środków i na jaki cel potrzebujesz oraz przedstawić ich finansowanie, a także wskazać, skąd konkretnie uzyskałeś informacje o kwotach, jakie zamieściłeś w biznesplanie.
Prognozy dla przedsięwzięcia
Solidnie wykonany biznesplan to połowa sukcesu. Doświadczenie mówi, że do każdego przedsięwzięcia finansowego podejść należy indywidualnie, z dużą znajomością zagadnienia i specyfiki określonej firmy. Przy pisaniu dokumentu pokaż, że dane przedsięwzięcie ma szansę na osiągnięcie sukcesu.
PAMIĘTAJ!
Trafny wybór rodzaju działalności i dobry biznesplan – to szansa na osiągnięcie sukcesu!