Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak szukać pracy za granicą?

0
Podziel się:

Gdzie szukać ofert pracy i na co zwrócić uwagę, aby nie zostać oszukanym?

Mam 35 lat, wyższe wykształcenie z zakresu marketingu. Pracowałam w księgowości, obecnie w sklepie budowlanym. Chciałabym wyjechać za granicę, jednak mam pewne obawy jeżeli chodzi o szukanie pracy. Nie chcę wyjeżdżać ,,w ciemno", ale równocześnie boję się szukać pracy przez ogłoszenia niewiadomego pochodzenia, gdyż często słyszy się o handlu kobietami do domów publicznych. Gdzie w takim razie szukać ofert pracy i na co zwrócić uwagę, aby nie zostać oszukanym? Odpowiada Barbara Osuchowska, Grupa K&K Selekt

Nie polecałabym wyjazdu bez wcześniejszego zorganizowania sobie pracy - szybko może okazać się, że poszukiwanie pracy nie idzie tak szybko, jak nam się wydawało, a oszczędności będą szybko topnieć. Pamiętajmy, że na całym świecie mamy obecnie kryzys - co oznacza, że wielu pracodawców nie zatrudnia tak chętnie, jak jeszcze np. 2 lata temu i wielu naszych rodaków przebywających za granicą ma problemy ze znalezieniem i/lub utrzymaniem pracy.

Pomimo tego, wciąż jest jednak trochę ciekawych ofert pracy dla pracowników z Polski. Tutaj jednak pojawia się problem uczciwości firm zatrudniających tychże pracowników lub agencji rekrutacyjnych oferujących pracę za granicą. Przypadek handlu kobietami, o którym Pani pisze jest dość ekstremalny, wiele jednak słyszy się o nieuczciwych firmach, które pobrawszy uprzednio opłatę od Kandydata do pracy za pośrednictwo i zorganizowanie pracy, nie wywiązały się ze swoich obowiązków i po przyjeździe do kraju docelowego pracownicy pozostali nie tylko bez pracy, ale i bez pieniędzy.

Aby tego uniknąć należy przede wszystkim:

1. Sprawdzić firmę oferującą pracę. W przypadku firm rekrutacyjnych najlepszym źródłem jest Rejestr Agencji Zatrudnienia - dostępny w każdym Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Należy sprawdzić, czy dana firma posiada certyfikat uprawniający do pośrednictwa pracy, w tym pracy za granicą. Sprawdzić należy także, co może zabrzmi banalnie, dane kontaktowe firmy: czy rzeczywiście posiada ona zarejestrowaną siedzibę w miejscu, które podaje, stronę internetową i numery kontaktowe.

2. Sprawdzić osobę, która w imieniu firmy jest z nami w kontakcie - czy rzeczywiście jest ona pracownikiem firmy, za którego się podaje - znane są przypadki, kiedy osoby prywatne podawały się za pracowników znanych agencji pośrednictwa pracy, choć nigdy tam nie pracowały!

3. Żądać umowy: w przypadku agencji: umowy o pośrednictwie pracy, przypadku bezpośredniego pracodawcy: umowy o pracę, i to PRZED wyjazdem. Za takie umowy nie mogą być pobierane żadne opłaty, jedyne opłaty dozwolone ustawą to:

Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ze zmianami, dozwolone jest pobieranie od osób opłat z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, tj. kosztów poniesionych na: dojazd i powrót osoby skierowanej, wydawanie wizy, badania lekarskie i tłumaczenie dokumentów - pod warunkiem wyspecyfikowania tych opłat w umowie zawartej z osoba kierowaną do pracy za granicą.

3. Każda profesjonalna i legalnie działająca firma przekaże i zawrze w umowie przed wyjazdem wszystkie szczegółowe informacje dotyczące stanowiska i miejsca świadczenia pracy, zakresu obowiązków, wynagrodzenia, okresu trwania umowy, zakwaterowania. Ustalone powinny być także kwestie kto ponosi koszty dojazdu czy przelotu z Polski do miejsca pracy.

4. Można także poprosić firmę o kontakt do osób, które już za jej pośrednictwem wyjechały do pracy za granicą - będzie to najbardziej wiarygodne źródło mogące udzielić referencji, a w przyszłości może także nowy znajomy w obcym Państwie, na którego pomoc będziemy mogli liczyć.

KOMENTARZE
(0)