Nieznacznie wzrośnie płaca minimalna, na niewielkie podwyżki mogą liczyć emeryci i nauczyciele. Urzędnicy nie otrzymają wyższych płac.
Udostępnij
Nieznacznie wzrośnie płaca minimalna, na niewielkie podwyżki mogą liczyć emeryci i nauczyciele. Urzędnicy nie otrzymają wyższych płac. Nieco wyższe składki na ubezpieczenie społeczne będą musieli płacić osoby samozatrudnione. Za to studenci otrzymają wyższe ulgi na przejazdy, spadnie zaś zasiłek pogrzebowy.
W przyszłym roku płaca minimalna wzrośnie z 1317 do 1386 zł brutto. To oznacza, że zmienią się też inne świadczenia związane z płacą minimalną.
Po potrąceniu podatków i składek osoba zarabiająca na poziomie minimalnej płacy otrzyma około tysiąca złotych pensji.
Wraz ze wzrostem płacy minimalnej zmienią się inne świadczenia - na przykład dodatek za pracę w porze nocnej. Dodatek wynosi 20 proc. stawki godzinowej wynikającej właśnie z minimalnego wynagrodzenia. Zmieni się też wysokość odprawy pieniężnej dla zwalnianych w ramach zwolnień grupowych. Najwyższa wysokość odprawy w przyszłym roku ma wynieść 15 pensji minimalnych - będzie to więc 20 790 zł. W 2010 roku wysokość odprawy była o około tysiąc złotych mniejsza.
Zmianie ulegnie wysokość odszkodowań dla ofiar mobbingu i dyskryminacji w pracy ( odszkodowanie dla osoby, która odeszła z pracy z powodu mobbingu, nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, odszkodowanie dla ofiar dyskryminacji - ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność czy orientację seksualną - również nie może być niższe niż minimalna płaca). Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu pozwala na wypłacanie osobom wchodzącym na rynek pracy 80 proc. najniższego wynagrodzenia w pierwszym roku ich pracy. Będą oni otrzymywać 1108,80 zł brutto.
Wysokość minimalnej pensji ma znaczenie dla początkujących przedsiębiorców, którzy korzystają z tzw. dwuletniej ulgi do ZUS. W 2011 roku będą oni wpłacać wyższe składki. Podstawa wymiaru składek wzrośnie do 415,80 zł. A to oznacza, że: składka na emeryturę wyniesie ich 81,16 zł, na rentę - 24,95 zł, na ubezpieczenie chorobowe - 10,19 zł.
Warto też dodać, że szefowie, którzy płacą podwładnym minimalną pensję, nie będą musieli po nowym roku przygotowywać nowej umowy. Bo zgodnie z przepisami postanowienia zawarte w umowach o pracę mniej korzystne dla pracowników od powszechnie obowiązujących przepisów stają się z mocy prawa nieważne, a w ich miejsce automatycznie wchodzą korzystniejsze regulacje.
Wzrosną emerytury
W marcu ponad 9,5 mln osób otrzymujących świadczenia emerytalno-rentowe dostanie blisko 3-proc. podwyżkę. Podwyżka będzie dotyczyć: osób otrzymujących z ZUS emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne i emerytury pomostowe, osób otrzymujących z ZUS renty socjalne, zasiłki i świadczenia przedemerytalne, osób otrzymujących emerytury i renty z KRUS, świadczeniobiorców tzw. służb mundurowych - żołnierzy i funkcjonariuszy.
To oznacza, że osoba otrzymująca z ZUS przeciętną emeryturę, wynoszącą 1720 zł brutto zyska w marcu 46,5 zł brutto. Dla osoby otrzymującej 2,5 tys. zł brutto zysk ten wyniesie 67 zł brutto. Z kolei osobna otrzymująca najniższą emeryturę zyska 19 zł.
Podwyżki dla nauczycieli
Na podwyżkę w wysokości 7 proc. płacy zasadniczej, a także dodatków do wynagrodzenia, mogą liczyć w 2011 r. nauczyciele. Wyższe płace powinny być wypłacone pedagogom do końca września 2011 r. (wraz z wyrównaniem). I tak średnia płaca ( mówimy o pensjach brutto) nauczyciela stażysty, który rozpoczyna pracę w szkole, wyniesie 2618 zł, kontraktowego - 2905 zł, mianowanego - 3770 zł, a nauczyciele z najwyższym stopniem awansu (dyplomowani) będą zarabiać 4817 zł.
Ten zawód wciąż jest popularny
Urzędnicy nie otrzymają wyższych pensji. Nie stracą jednak prawa do tzw. trzynastki. Mogą też liczyć na premie, nagrody i podwyżki w przypadku awansu. Nie wzrośnie pensja prezydenta i innych najważniejszych osób w państwie (prezydent zarobi 20,1 tys. zł, a premier 16,7 tys. zł). Warto dodać, że na wyższe wynagrodzenie niż minister może liczyć dyrektor generalny urzędu (jego zasadnicze wynagrodzenie wynosi 11 243 zł, ale jeśli ma 20-letni staż pracy, to jego pensja może sięgać 16 tys. zł).
Wzrosną składki odprowadzane przez samozatrudnionych
Wzrosną składki, jakie do ZUS będą płacić w 2011 roku osoby prowadzące firmy. Opłacane składki nie będą mogły być niższe od kwot: 393,41 zł (ubezpieczenie emerytalne), 120,92 zł (na ubezpieczenie rentowe), 49,38 zł (na ubezpieczenie chorobowe), 49,38 zł (na Fundusz Pracy). Samozatrudnieni opłacają też składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Szacuje się, że składka wzrośnie z 233,32 zł do prawie 240 zł (GUS dopiero poda jej wysokość). Łącznie z tytułu wszystkich składek samozatrudnieni zapłacą w przyszłym roku prawie 887 zł miesięcznie. W 2010 roku wpłacali do ZUS nieco ponad 839 zł.
Wyższe ulgi dla studentów i niższy zasiłek pogrzebowy
Studenci zyskają od nowego roku wyższą ulgę na przejazdy pociągami i autobusami. Będzie ona wynosić od 1 stycznia 51 proc. Wszystkie ulgowe uprawnienia będą przysługiwały studentom do 26. roku życia. Od 1 marca 2011 roku wysokość zasiłków pogrzebowych wypłacanych rodzinom osób, których śmierć nastąpiła po 28 lutego 2011 r., zostanie obniżona do 4 tys. zł. Wysokość zasiłku będzie taka sama dla wszystkich osób go otrzymujących.