Słowo "benchmarking" pochodzi od angielskiego ,,benchmark", czyli wskaźnik, miara do której się porównujemy. W zarządzaniu jest to koncepcja, wg której firmy porównują się, najczęściej do swoich konkurentów, i implementują wybrane rozwiązania na swój grunt. Jest to metoda wykorzystywana od bardzo dawna - bardzo wiele przedsiębiorców przejmuje rozwiązania nie tylko swoich konkurentów na rynku, ale również firm z innych sektorów.
Do głównych rodzajów benchmarkungu możemy zaliczyć:
o benchmarking wenętrzny - stosowany w dużych organizacjach i korporacjach. Można wtedy porównywać działania różnych filii i jednostek organizacyjnych i przejmować najlepsze rozwiązania z innej jednostki.
o benchmarking konkurencyjny - polega na przejmowaniu poszczególnych rozwiązań od konkurentów. Jest on trudny z oczywistego faktu niechęci konkurencji do dzielenia się swoją wiedzą.
o benchmarking funkcjonalny - porównuje się podobne obszary ale w zupełnie innych branżach, eliminując dzięki temu kwestię konkurencyjności.
Beata Kapcewicz, ekspert ds. kariery i personalbrandingu