Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na
oprac. Katarzyna Mikołajewska
|

Ruszył nabór kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego. Szukają 30 osób

11
Podziel się:

Do 31 października 2017 r. chętni na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mogą zgłaszać swoje aplikacje. Od kandydatów wymaga się szybkości w podejmowaniu decyzji, ponadprzeciętnej spostrzegawczości i radzenia sobie ze stresem.

Szkolenie trwa 2 lata
Szkolenie trwa 2 lata (Andrzej Zbraniecki/EAST NEWS)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie. Właśnie ogłosiła kolejny nabór kandydatów w konkursie na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego. Wszyscy chętni do końca października mają czas na złożenie aplikacji.

Szukają 30 kontrolerów, ale wezmą tylko najlepszych

PAŻP jest jedyną instytucją w kraju, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. W Polsce na wszystkich lotniskach, gdzie obsługę zapewnia PAŻP, pracuje ponad 550 kontrolerów ruchu lotniczego. PAŻP chce, aby do końca 2019 r. było ich 617. W tym naborze dostępnych jest 30 miejsc. Ale jak zastrzega agencja, ilu ostatecznie kursantów zostanie przyjętych, zależy od przebiegu rekrutacji.

Zobacz także: Emigracja wciąż rośnie. Ponad 2,5 mln Polaków za granicą. Zobacz wideo:

"Szukamy kandydatów, którzy mają wyobraźnię przestrzenną, są odpowiedzialni, podejmują błyskawicznie decyzje, dobrze radzą sobie ze stresem i umieją kontrolować całość sytuacji, a jednocześnie potrafią pracować razem z innymi i tworzyć zgrany zespół" - czytamy w informacji PAŻP.

Szkolenie dla kontrolera - jak wygląda?

Osoby, które zostaną zakwalifikowane na kurs, będą się szkolić przez dwa lata.

"To zasób wiedzy i umiejętności, które można nabyć wyłącznie w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Rozpoczęcie kursu oznacza automatycznie nawiązanie stosunku pracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Umowa o pracę jest umową na czas określony zawieraną na czas trwania szkolenia" - czytamy.

Pierwszym etapem jest szkolenie podstawowe. Składa się głównie z zajęć teoretycznych. Podczas tej części kursant opanuje wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, przepisów ruchu lotniczego, nawigacji, osiągów statków powietrznych i innych przedmiotów - słowem wiedzę o lotnictwie, w dawce i natężeniu pozwalającym na późniejsze rozpoczęcie etapu nauki na symulatorze.

Po zakończeniu szkolenia podstawowego, następuje podział kursantów na poszczególne rodzaje służby lotniczej. Badając predyspozycje i umiejętności, kursanci kierowani są na szkolenia w zakresie radarowych służb kontroli obszaru, zbliżania lub proceduralnej kontroli lotniska. Decyzja o przydziale do konkretnej służby jest podejmowana na podstawie wyników szkolenia podstawowego.

W trakcie trwania kolejnego etapu szkolenia kursanci zdobywają wiedzę w zakresie dedykowanej służby. Zakończenie tej części nauki pozwala na rozpoczęcie szkolenia praktycznego na symulatorze.

Jak podkreśla agencja, podczas całego szkolenia skrupulatnie sprawdzana jest odporność na stres, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w zespole.

Egzamin i licencja

Szkolenie praktyczne na symulatorze kończy się egzaminem, po którym kursant zdobywa licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) uprawniającą do podjęcia praktyki na stanowisku operacyjnym, tj. "w żywym ruchu" pod nadzorem instruktora. Ostatni etap szkolenia - w jednostce - odbywa się w docelowym miejscu pracy i trwa nie krócej niż 10 miesięcy.

Całe szkolenie kończy sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych podczas całego okresu nauki. Sprawdzenie to ma charakter egzaminu państwowego, na podstawie którego wydawana jest licencja Kontrolera Ruchu Lotniczego, uprawniająca do samodzielnego pełnienia służby, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim statkom powietrznym znajdującym się w przestrzeni odpowiedzialności Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Kto może zostać kontrolerem lotów

Od kandydatów wymagane jest, m.in. wykształcenie minimum średnie maturalne, dobry stan zdrowia, bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie, biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Leszek
7 lat temu
Zabawne jest to, że nic o wynagrodzeniu nie napisali.
Michal
7 lat temu
Tak tylko nie mówią ile może mieć lat kandytat maksymalnie składałem aplikacje a jestem po 30 i odpowiedz za stary tego już nie napisali
Rolas
7 lat temu
Taki to napewno ze 3tys. na łape zarobi.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Neutralny
6 lat temu
Wciskaja tam synkow wojskowych i po znajomosci wynagrodzenie do bre na start i po 2 latach onad 10000zl i wiecej ale to zalezy gdzie sie pracuje jak na zadupiu to mniej zalezy tez od licencji jaka sie ma. Najwazniejsze to znajomosci jak sie ma znajomosci to sie czlowiek nie narobi a porzadna kase zarobi
Alka
6 lat temu
ci którzy idą tam dla Kasy zazwyczaj odpadają na samym końcu ;) 1-2% populacji ma zdolności do takiej pracy. Do tego praca w nocy, święta itd. A jak zechcesz zmienić prace to co po tym... ??? Nuda z chwilami paniki - tak wyglada praca... w Warszawie maja własna siłownie i basen , więcej niż połowa ludzi jest otyła
ndj
7 lat temu
A za ile?najnizsza krajowa plus cos tam pod stolem?@sami se frajerzy robcie i kontrolujcie..
Leszek
7 lat temu
Zabawne jest to, że nic o wynagrodzeniu nie napisali.
Michal
7 lat temu
Tak tylko nie mówią ile może mieć lat kandytat maksymalnie składałem aplikacje a jestem po 30 i odpowiedz za stary tego już nie napisali