Money.pl Praca Wiadomości

Bezrobocie jest, a pracowników nie ma

Wyszukiwarka ofert

  • Wszystkie
  • Administracja biurowa
  • Administracja Państwowa
  • Analiza
  • Architektura
  • Badania i rozwój
  • Biznes
  • Budownictwo/Geodezja
  • Doradztwo/Konsulting
  • Edukacja
  • Farmaceutyka/Biotechnologia
  • Finanse/Ekonomia
  • Grafika/Kreacja artystyczna/Fotografia
  • Hotelarstwo/Turystyka/Katering
  • Human Resources
  • Informatyka/Administracja
  • Informatyka/Programowanie
  • Inne
  • Instalacja/Utrzymanie/Serwis
  • Internet/E-Commerce
  • Inżynieria/Konstrukcje/Technologia
  • Kadra zarządzająca
  • Kontrola jakości
  • Księgowość/Audyt/Podatki
  • Lekarz/Farmaceuta/Weterynarz
  • Logistyka/Spedycja/Dystrybucja
  • Marketing/Reklama/Public Relations
  • Media/Sztuka/Rozrywka
  • Nieokreślone
  • Nieruchomości/Budownictwo
  • Obsługa klienta/Call Center
  • Organizacje pozarządowe/Wolontariat
  • Praca fizyczna
  • Pracownik ochrony
  • Praktyki
  • Prawo
  • Produkcja
  • Projektowanie/Wdrażanie
  • Rolnictwo/Ochrona środowiska
  • Służba zdrowia
  • Sport/Rekreacja
  • Sprzedaż
  • Staże
  • Szkolenia/Edukacja
  • Telekomunikacja
  • Tłumaczenia
  • Ubezpieczenia
  • Usługi Auto-Moto
  • Zakupy
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • dolnośląskie
  • kujawsko-pomorskie
  • lubelskie
  • lubuskie
  • łódzkie
  • małopolskie
  • mazowieckie
  • opolskie
  • podkarpackie
  • podlaskie
  • pomorskie
  • śląskie
  • świętokrzyskie
  • warmińsko-mazurskie
  • wielkopolskie
  • zachodniopomorskie
  • zagranica
Wybierz zaznaczone
  • Wszystkie
  • ostatnich 24 h
  • ostatniego tygodnia
  • ostatnich dwóch tygodni
  • ostatniego miesiąca
Wybierz zaznaczony
2013-06-12 13:36
Bezrobocie jest, a pracowników nie ma
Fot. www.sxc.hu/davidlat
Bezrobocie jest, a pracowników nie ma

Największy paradoks na światowym rynku pracy polega na tym, że im wyżej skaczą słupki bezrobocia, tym częściej pracodawcy deklarują w badaniach, że mają trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników.

Wyniki najnowszego "Globalnego Barometru HR 2013" przeprowadzonego przez firmę doradztwa personalnego Michael Page nie przynoszą dobrych wiadomości. Wciąż wiele firm nie jest w stanie obsadzić wszystkich stanowisk. Brakuje im odpowiednich kandydatów, a połowa dyrektorów działów personalnych na świecie uważa, że pozyskanie idealnego pracownika jest "trudne", bądź "bardzo trudne". Pocieszać może jedynie fakt, że Polska na tle pozostałych uczestników badania osiągnęła jeden z najniższych wyników - odsetek szefów HR uważających proces znajdowania najlepszych kandydatów za "trudny" wynosi u nas 27 proc.

Paweł Wierzbicki, dyrektor wykonawczy Michael Page uważa, że w większości firm niezadowalający efekt przeprowadzanych rekrutacji nie jest spowodowany brakiem pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Problem tkwi w firmach.

Jakie popełniają błędy? Ich pracownicy nie mają odpowiednich narzędzi, by umieć ocenić, jakie są efekty ich rekrutacji. W praktyce oznacza to, że bez tych wskaźników nie da się precyzyjnie ocenić, czy przeprowadzony nabór faktycznie wyłonił odpowiedniego kandydata.

- Gdy pytam pracowników niektórych firm o cele stawiane przed osobą, która ma do nich dołączyć, to okazuje się, że większość ich nie określa lub wskazuje cele miękkie, bardzo trudne do zmierzenia - mówi Wierzbicki. - W efekcie rekrutacje w Polsce ocenia się przede wszystkim przez sam fakt zatrudnienia pracownika, a nie wyniki osiągnięte przez niego po określonym czasie pracy - zauważa ekspert Michael Page.

Brak odpowiednich narzędzi lub nieumiejętność wyznaczania celów to niejedyne problemy. W przypadku rekrutacji wybitnych specjalistów lub osób na wyższe stanowiska kierownicze trzeba również zmierzyć się z trudnością, jaką jest przekonanie ich do zmiany pracy. Firma, której pracownik dostał propozycję przejścia do konkurencji, zawsze może zaproponować mu awans, przydzielić nowy projekt lub dać podwyżkę.

- Bolączką polskiego rynku pracy jest także to, że pracodawcy na ogół nie są przygotowani do skutecznego pozyskiwania utalentowanych kandydatów. Takie osoby należy zachęcić do zmiany pracy, pokazując, co zyskają w nowej firmie, jak się rozwiną, jakie umiejętności nabędą, a nie wymagać od nich motywacji do zmiany pracodawcy od pierwszej minuty spotkania - tłumaczy Wierzbicki.

Kolejny minus pracodawców to według niego fakt, że nie mają zwyczaju ciągłego poszukiwania talentów, tylko robią to dopiero, gdy jest taka konieczność. - W wielu firmach działy kadrowe nadal są pochodną funkcji kadr i płac i nie są oceniane przez zarządy jako partnerzy biznesowi. A to skutkuje brakiem idei ciągłego poszukiwania najlepszych pracowników - mówi Wierzbicki.

Czytaj więcej w Money.pl
Eksperci: te zmiany zaszkodzą kobietom
Według Pracodawców RP samo wydłużenie wymiaru urlopów nie zrealizuje głównego celu polityki prorodzinnej, jakim jest wzrost dzietności, potrzeba także m.in. popularyzacji elastycznych form zatrudnienia np. telepracy.
Polski nie stać na bezrobocie wśród młodych
Minister Kosiniak-Kamysz zaproponował utworzenie nowego funduszu w wysokości 6 mld euro, który miałby ruszyć 1 stycznia 2014 r.
Odszkodowania zwolnione z podatku
Naczelny Sąd Administracyjny wydał wczoraj wyrok w sprawie odszkodowań otrzymanych przez pracowników spółki KGHM Polska Miedź SA.
Rynek pracy oczekuje na sezonową poprawę
Bezrobocie w kwietniu spadło do 14 procent z 14,3 w marcu. Nadal jest jednak wyższe niż przed rokiem, a ogólna sytuacja jest bardzo trudna.
Tagi: praca, pracownik, bezrobocie, pracodawca