Nie z własnej winy muszę zmienić pracę na gorszą. Jak mówić o tym na rozmowie kwalifikacyjnej? Co pisać w liście motywacyjnym? Muszę przyznać, że sytuacja życiowa zmusiła mnie do zmiany pracy i ta, o którą się staram - praca menedżera marketu w małej miejscowości - nie jest pracą marzeń. Wcześniej byłam szefową marketingu w dużym zagranicznym koncernie. Na tej nowej pracy bardzo mi zależy, wiem, że jest bardzo wielu chętnych - boję się, że już na starcie jestem przegrana, bo przecież nie tryskam entuzjazmem i nawet jeśli napiszę kłamstwa w liście motywacyjnym, rekruter je wyłapie. Chciałabym jakoś dyplomatycznie wyjść z kłopotu i otrzymać tę pracę. Proszę o poradę. Odpowiada Beata Kapcewicz
Analizując Twoją wypowiedź, rozumiem, że zmiana pracy podyktowana jest zmianą sytuacji życiowej, a nie np. dyscyplinarnym zwolnieniem z poprzedniej pracy i tym samym złą opinią, która zmusza Cię do radykalnej zmiany branży i lokalizacji. Na podstawie przytoczonych faktów trudno jest mi określić, w jakim stopniu kompetencje, które zdobyłaś w marketingu, wpasowują się w profil kompetencji menedżera marketu, jak dużą strukturą organizacyjną zarządzałaś i za jak duży budżet odpowiadałaś? Jeśli np. masz doświadczenie z marketingu usług B2B w branży telekomunikacyjnej, to głównym problemem dla rekrutera będzie brak znajomości specyfiki zarządzania sprzedażą B2C produktów w sklepie wielkopowierzchniowym w branży spożywczej. Skoro jednak, przedstawiając swój problem, nie poruszasz tej kwestii, pozostaje mi założyć, że Twoje kompetencje są zbieżne z wymaganiami stawianymi na tym stanowisku, a głównym problemem jest przedstawienie motywacji do podjęcia pracy o wiele mniej prestiżowej.
Będąc marketingowcem z pewnością wiesz, że promując produkt ważne jest, aby przedstawiać jego zalety językiem korzyści. Nikt się nie zainteresuje produktem, który będziemy promować poprzez tłumaczenie się z jego niedoskonałości. CV, list motywacyjny czy rozmowa rekturacyjna to nic innego jak narzędzie do promowania naszej kandydatury. Proponuję spojrzeć na problem z innej strony. Dzięki zmianie Twojej sytuacji życiowej, sieć marketów zyskuje możliwość pozyskania wspaniałego eksperta, który w innych okolicznościach w ogóle nie byłby zainteresowany nawiązaniem współpracy. W CV i liście motywacyjnym przedstaw korzyści wynikające z tej sytuacji. Co więcej, przypisując sobie pewne różne cechy, poprzyj je przykładami lub korzyściami z nich wynikającymi, np.:
- Efektywnie wykorzystuję narzędzia marketingu w kanale nowoczesnym, co przekłada się na konsekwentną realizację targetów.
- Lider, który sprawnie zarządza złożoną strukturą organizacyjną (300 osób)
- Lubi dzielić się wiedzą oraz budować atmosferę wspólnych celów, dzięki temu tworzy się efekt synergii, a zespół nie tylko realizuje stawiane przed nim cele, ale również je przekracza.
Możesz również dodać, że w związku ze zmianą miejsca zamieszkania jesteś zainteresowana podzieleniem się swoim doświadczeniami z lokalnym oddziałem międzynarodowej sieci handlowej.