Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na

Szef cię wkurzył? Nie daj się, czyli jak radzić sobie ze stresem w pracy

0
Podziel się:

Mądre postępowanie z uczuciami - według maksymy Arystotelesa to ,,złoszczenie się na właściwą osobę we właściwym stopniu i we właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób". To duża sztuka, ale można się tego nauczyć doskonaląc samego siebie korzystając z treningów psychologicznych, psychoterapii

Mądre postępowanie z uczuciami - według maksymy Arystotelesa to ,,złoszczenie się na właściwą osobę we właściwym stopniu i we właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób". To duża sztuka, ale można się tego nauczyć doskonaląc samego siebie korzystając z treningów psychologicznych, psychoterapii.

Stres może przybrać formę doświadczania różnych emocji - złość, wściekłość, niezadowolenie, rozczarowanie, smutek. Zbyt częste i intensywne ich przeżywanie oraz nieumiejętność ich wyrzucenia z systemu naraża nasze zdrowie. Zadbajmy więc o siebie i cieszmy się dobrym zdrowiem.

Oto skuteczne sposoby na poradzenie sobie ze stresem

1. Zaakceptuj szefa takim, jakim jest. Zwróć uwagę na jego zalety i umiejętności. Wtedy łatwiej poradzisz sobie z nim w sytuacjach trudnych.

2. Przyjrzyj się sobie - swoim myślom, co mówisz sam do siebie w trudnej sytuacji.

Czy sam sobie przypadkiem nie dorzucasz stresu- czy się oskarżasz, obwiniasz, atakujesz siebie? Jeśli dokłada ci twój wewnętrzny krytyk warto byłoby się z nim dogadać, zaprzyjaźnić, żeby zaczął ciebie wspierać. To nie będzie proste, ale możliwe do zrealizowania.

3. Naucz się wybaczać, odpuszczać i zapominać o przykrych zdarzeniach. To nie jest łatwe, ale możesz się tego nauczyć.

4. Utrzymuj życzliwe kontakty ze współpracownikami. Będziesz miał naturalną grupę wsparcia. Bowiem dobre kontakty z innymi ludźmi podnoszą jakość naszego życia. Otaczaj się ludźmi pogodnymi, życzliwymi. Unikaj tych ciągle narzekających.

5. W trudnej sytuacji porozmawiaj z przyjacielem, wyrzuć swoje emocje. On cię wysłucha, zrozumie i wesprze.

6. Jeśli twoja złość jest duża i ,,rozsadzają'' cię emocje możesz np. pobiegać wokół biura.

7. Do uspokojenia się i wyciszenia bardzo dobre jest oddychanie przeponowe.

W tym celu należy stanąć w swobodnej pozycji (w pracy przybieramy pozycję stojącą, a w domu leżącą) z ręką lub książką na przeponie, wciągamy przez nos świeże powietrze tak, aby ręka uniosła się i powoli wypuszczamy, dociskając rękę do kręgosłupa. Oddychanie kilka, kilkanaście razy, nie dłużej niż do momentu aż zakręci się w głowie - to znak, że mózg ma dość tlenu. Takie głębokie oddychanie jest częścią wszystkich technik relaksacyjnych. Pozwala nam wchodzić w stan relaksu, którego etapem jest pojawienie się w prawej półkuli rytmu alfa i wolniejszej pracy mózgu.

7. W czasie pracy słuchaj muzyki, która wprowadzi cię w najlepszy stan umysłu - stan alfa.

Osiągnięcie stanu alfa powoduje muzyka w wolnych rytmach largo. Nadają się do tego szczególne kompozycje muzyki baroku (A. Vivaldi, J. S. Bach, A. Corelli czy spokojne romantyczne utwory, np. F. Chopina, J. Brahmsa oraz nagrania odgłosów natury, ptaków i wody.

8. Istotne jest, żeby regularnie uprawiać ulubiony sport i mocno się zmęczyć np. bieganie, pływanie, taniec, aerobic, nordic-walking, rytuały tybetańskie. Jest to najlepszy sposób na odreagowanie stresu i dostarczenie sobie błogiego spokoju. Powstają wtedy w naszym mózgu endorfiny - hormony szczęścia. Wzmacnia się też nasz system odpornościowy i nie chorujemy.

9. Rozładuj napięcie poczuciem humoru. Spójrz na sprawę z dystansu. Po jakimś czasie całe to zdarzenie może wydać ci się śmieszne.

10. Bądź otwarty - ucz się na własnych błędach. Bądź asertywny - przyjmuj uzasadnioną krytykę ale broń się przed niesprawiedliwą krytyką. Rozmawiaj spokojnie i dbaj o poczucie własnej wartości.

11. Idź na masaż - karku, kręgosłupa, całego ciała. W karku, w napiętych mięśniach gromadzi się stres. Jeśli czujesz, że twoje ciało jest twarde, spięte zadbaj o nie i je rozmasuj.

Franz Alekxander, amerykański psychiatra i psychoanalityk twierdzi, że podłożem wielu chorób są stłumione uczucia. Zalicza do nich astmę oskrzelową, chorobę niedokrwienną serca, wrzody żołądka i dwunastnicy, cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, nadczynność tarczycy, choroby skóry i odżywiania.

Co w takim razie najlepiej zrobić, kiedy znajdziesz się z stresującej sytuacji? Wybór należy do ciebie. Jeśli sprawa jest błaha, odpuść. Jeśli jest ważna, asertywnie porozmawiaj. Stosuj komunikat ,,Ja'' do wyrażania uczuć (więcej na temat używania komunikatu znajdziesz w artykule ,,Inteligencja emocjonalna jest najważniejsza'')
. Przede wszystkim jednak nie reaguj agresywnie. Dbaj o siebie. Dostarczaj sobie pozytywnych przeżyć.

Centrum Rozwoju Zawodowego i Osobistego ,,Dialog''
Maryla Pellowska

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)