|
|
| --- |
| |
Niedawno wróciłem z delegacji. Przez ten czas mieszkałem w hotelu. Z powodu pośpiechu i mojej nieuwagi, zapomniałem zgasić papierosa, który niefortunnie spalił stolik, kawałek podłogi, ściany i zasłony. Na szczęście był tam system gaszenia i ogień się nie rozprzestrzenił, ale zniszczenia były znaczne. Pracodawca zapewnił mnie, że mam się tym nie przejmować, gdyż hotel jest ubezpieczony od takich wypadków i nie poniosę z tego tytułu żadnych kosztów. Niestety po pewnym czasie firma obciążyła mnie kosztami remontu owego pokoju na kwotę 8 tysięcy złotych. Czy hotel i mój pracodawca mieli do tego prawo? Odpowiada Marcin Kamiński, Kancelaria Prawna ARKANA
W trakcie delegacji pracownika, na którą otrzymał pisemne polecenie wyjazdu lub na którą pracodawca wyraził zgodę wykonuję on swoje obowiązki służbowe. W trakcie ich wykonywania pracownik może wyrządzić szkodę osobie trzeciej. Za szkodę powstałą w taki sposób odpowiada wobec poszkodowanego wyłącznie pracodawca zgodnie z art. 120 § 1 kodeksu pracy. Warto zaznaczyć, że obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej przez pracownika osobie trzeciej nie obciąża pracodawcy, gdy wyrządzenie tej szkody nastąpiło jedynie przy sposobności zatrudnienia w zakładzie pracy, to znaczy nie przy wykonywaniu powierzonych pracownikowi zadań w stosunku pracy na co zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 maja 1998 r., I CKU 110/97.
Nie oznacza, to jednak że pracownik może czuć się całkowicie bezkarny i nie będzie ponosił żadnej odpowiedzialności. Jeżeli pracodawca naprawi szkodę wyrządzoną osobie trzeciej, pracownik będzie ponosić odpowiedzialność tak jakby wyrządził szkodę pracodawcy, a nie osobie trzeciej zgodnie z art. 120 § 2 kodeksu pracy.
Odpowiedzialność za wyrządzoną osobie trzeciej szkodę, jest zróżnicowana w zależności od rodzaju winy, jaką ponosi pracownik. Wina nieumyślna, występuje w przypadku gdy pracownik nie miał zamiaru wyrządzenia szkody, jednak wyrządził ją na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, mimo, że możliwość wyrządzenia szkody przewidywał lub mógł przewidzieć. W takim przypadku pracownik ponosi odpowiedzialność wobec pracodawcy, ograniczoną do wysokości kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia, przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody zgodnie z art. 119 kodeksu pracy. Kwotę wynagrodzenia oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop, bez uwzględniania zmian w warunkach wynagradzania lub wysokości składników wynagrodzenia, wprowadzonych po dniu wyrządzenia szkody.
Jeżeli mamy do czynienia z winą umyślną pracownika tzn. pracownik chce wyrządzić szkodę, bądź jeśli wyrządzenie szkody przewiduje i godzi się na to, za tak powstałe szkody powstałe odpowiada w pełnej wysokości zgodnie z art. 122 kodeksu pracy. Obowiązek naprawienia szkody obejmuje nie tylko rzeczywistą stratę, ale również utratę korzyści, których pracodawca mógł się spodziewać, gdyby nie szkoda wyrządzona przez pracownika. W tym przypadku brak jest górnego pułapu odszkodowania.
Podsumowując, niestety jeżeli pracodawca naprawił szkodę jaką wyrządził Pan hotelowi, to może obciążyć Pana kosztami jakie zmuszony był ponieść. Mogło tak się stać chociażby w przypadku braku wypłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeń hotelu. Warto jednak pamiętać o tym, że w przypadku gdy szkoda powstała w wyniku działania nieumyślnego, odszkodowanie nie może przewyższać Pana trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego w dniu wyrządzenia szkody.
|
|
| --- |
| |