Sytuacja, w której przedsiębiorca rezygnuje z prowadzenia działalności gospodarczej jest dość powszechna na polskim rynku. Powody zawieszenia bądź zamknięcia działalności mogą być różne - ciężko znaleźć ,,wolną" niszę na rynku, wybić się wśród konkurentów i utrzymać stały poziom wpływów. Rekruter będzie oczywiście tę sytuację analizował. Będzie chciał wiedzieć, dlaczego ją zamykamy, jakie działania prowadziliśmy i co udało nam się osiągnąć. Ale przede wszystkim będzie szukał w nas kompetencji odpowiednich na danym stanowisku. Rekruterzy doceniają odwagę i zmysł przedsiębiorczy osób. Takich coraz częściej potrzeba w firmach, bo potrafią patrzeć kompleksowo na procesy i projekty biznesowe.
Jeżeli jednak decydujemy się na zamknięcie działalności i szukanie zatrudnienia u innych pracodawców, należy się sumiennie przygotować. Szukanie pracy jest również pracą, a doświadczenia zyskane dzięki prowadzeniu własnej działalności jest bardzo cenne. Należy więc te doświadczenie odpowiednio wyeksponować w CV. Często przedsiębiorcy, którzy nie zdołali się utrzymać na rynku nie wpisują informacji o swojej działalności do CV, pozostawiając przy tym ,,lukę" w życiorysie - jest to duży błąd.
Przed rozpoczęciem poszukiwania pracy trzeba przeanalizować dokładnie swoją sytuację. Należy szczegółowo określić, jakiej pracy poszukuję i jakie kompetencje posiadam, a co za tym idzie - jakich mi brakuje. Na tym etapie kandydaci mogą skorzystać z pomocy doradcy w karierze - pomaga on obiektywne spojrzeć na ofertę konkretnego kandydata dla pracodawcy, a także odkrywa nowe możliwości działania. Warto po zamknięciu działalności przyjrzeć się naszej sieci kontaktów biznesowych - możliwe, że to właśnie nasi współpracownicy poszukują nowych pracowników lub partnerów. Jeżeli nasze kontakty nie wystarczają, należy dalej budować swoją sieć relacji z pracodawcami i Agencjami Doradztwa Personalnego. Ponadto, należy w miarę możliwości rozwijać swoje kompetencje i aktywnie działać w kontekście poszukiwania ofert pracy.
Beata Kapcewicz, ekspert ds. kariery i personalbrandingu