Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Czy ubiegając się o pracę, trzeba poinformować pracodawcę o ciąży?

0
Podziel się:

Pracodawcy nie mają podstaw prawnych aby wymagać od kandydatek ubiegających się o pracę udzielania informacji na temat aktualnej lub planowanej ciąży.

Kobieta ubiegająca się o pracę nie ma obowiązku informowania pracodawcy o tym, że jest w ciąży. Co więcej, kandydatka ubiegająca się o pracę nie musi także udzielać odpowiedzi na pytania o to, czy i kiedy w przyszłości planuje zajście w ciążę.

  • Przymusowy urlop - dozwolony czy nie? Wszelkie informacje o stanie ciąży zaliczane są bowiem do tak zwanej sfery informacji wrażliwych, co do których kobieta nie ma obowiązku informowania podczas procesu rekrutacji do pracy. Podkreślenia wymaga również fakt, iż pracodawcy nie mają podstaw prawnych aby wymagać od kandydatek ubiegających się o pracę udzielania informacji na temat aktualnej lub planowanej ciąży. Informacje tego rodzaju nie zostały bowiem wymienione w treści art. 221 paragraf 1 kodeksu pracy, wyliczającym dane osobowe, których podania pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie.

W tym miejscu warto również zwrócić uwagę, iż zarówno w świetle orzeczeń Sądu Najwyższego, jak i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, różnicowanie przez pracodawcę sytuacji kandydatek do pracy ze względu na ciążę uznawane jest jako przejaw dyskryminacji ze względu płeć. Uzależnienie bowiem zatrudnienia określonej osoby od tego, czy jest ona w ciąży, oznacza zastosowanie kryterium nierozłącznie związanego tylko z płcią żeńską, a w związku z tym stanowi bezpośrednie naruszenie zakazu dyskryminacji ze względu na płeć. Stanowisko takie zostało wyrażone chociażby w Wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 listopada 1990 r. w sprawie Dekker przeciwko VJV-Centrum (sygn. C-177/88), jak i w Wyroku Sądu Najwyższego z dnia 17 kwietnia 2007 r. (sygn. I UK 324/2006).

Tomasz Lewandowicz, ARKANA Kancelaria Prawna

porady prawne
praca
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)