Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na

Coraz więcej obowiązków - podwyżki brak

0
Podziel się:

Co zrobić, gdy pracodawca daje nam co raz więcej obowiązków bez podwyżki?

To bardzo ciekawe pytanie, w ramach którego kryje się kilka aspektów. Przypomnę tylko punkt wyjścia, żeby wiedzieć w jakich ramach prawnych się poruszamy.

Otóż, podpisując umowę o pracę zobowiązujemy się do świadczenia pracy przez 168 godzin w miesiącu. Przyjmując się do pracy wdrażamy się w nowe obowiązki, pracodawca szkoli nas i przygotowuje nas do przejęcia określonych obowiązków. I w zależności od tego jaką pracę wykonujemy, możemy mieć kilka scenariuszy:

1. pracujemy 8 godzin dziennie i nie mamy wpływu na popyt na naszą pracę. Tak pracuje np. Pani w punkcie informacyjnym, która nie jest w stanie przewidzieć, ile osób ją odwiedzi w punkcie i bez względu na te ilość należy jej się wynagrodzenia za 8 godzin pracy

2. pracujemy np. przy linii produkcyjnej i wraz z upływającym czasem naszą efektywność wzrasta więc możemy wykonać więcej tej samej pracy lub dostać dodatkowe obowiązki - wciąż jednak mieszcząc się w regulowanym przez ustawę czasie pracy. W przypadku nadgodzin należy nam się dodatkowe wynagrodzenie lub dni wolne rekompensujące ilość nadgodzin

3. wraz z upływem czasu, rozumiemy bardziej biznes, stajemy się wydajniejsi i produktywniejsi i w związku z odpowiedzialnością na danym stanowisku pracodawca oczekuje przejmowanie dodatkowych obowiązków

W obu tych trzech przypadkach dodatkowe obowiązki powinny się mieścić w wyznaczonym czasie pracy i pracodawca ma prawo nam je zlecić.

Jest jeszcze druga strona medalu. Wraz z czasem nasze kompetencje wzrastają i nabierają określonej wartości na rynku. To oznacza, że inny pracodawca może być skłonny zapłacić za nie więcej.

Dlatego co jakiś czas pracownik nawet jeśli nie awansuje, powinien mieć szansę zarabiania więcej na tym samy stanowisku. Oczywiście pod warunkiem, że pracodawca jest zadowolony z pracy i postępów pracownika.

Należy przede wszystkim pamiętać o jednym. Pracodawca nie zawsze będzie sam proponował podwyżkę, szczególnie jeśli to wprost nie wynika z systemu wynagradzania. Dlatego pracownik powinien sam dbać o swoje interesy.

Przygotować się do takiej rozmowy, zgromadzić argumenty, które przekonają pracodawcę, że po pierwsze pracownik na podwyżkę zasłużył a po drugie, że pracodawca uzyska z tego rozwiązania konkretne korzyści.

Beata Kapcewicz, ekspert ds. kariery i personalbrandingu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)