Korzystając z portali społecznościowych tylko i wyłącznie w jednym zakresie tracimy wiele możliwości. Taki na przykład LinkedIn czy Goldenline można wykorzystać na wiele bardzo kreatywnych sposobów. Oto niektóre z nich.
Obserwuj firmy ze swojej branży
Można to zrobić w zakładce Firmy/Companies. Warto wybrać kilka firm, które nas interesują i obserwować informacje, jakie umieszczają na swoim profilu. Bardzo często pojawiają się tam oferty pracy, także takie, których nie ma na stronie internetowej firmy ani na portalach z ogłoszeniami. Często są zamieszczane szybciej niż w pozostałych źródłach. LinkedIn umożliwia również wysłanie swojej aplikacji na ofertę pracy z poziomu portalu. Na razie niewiele osób wybiera taką drogę dotarcia do pracodawcy, jest więc okazja na wyróżnienie swojej aplikacji.
Dowiedz się więcej o osobie, z którą masz się spotkać
Coraz więcej osób w Polsce, zwłaszcza tych zajmujących się rekrutacją, posiada swój profil w LinkedIn. Często zawiera on wiele cennych informacji o rekruterze, które mogą być przydatne podczas nadchodzącej rozmowy np. wspólni znajomi, uczelnia lub zainteresowania itp.Dzięki zdobytej w ten sposób wiedzy łatwiej będzie nam przygotować się do ewentualnego spotkania.
Nie przyjmuj wszystkich zaproszeń do kontaktu
LinkedIn służy przede wszystkim do budowania sieci kontaktów. Często jednak ważniejsza jest ich jakość, a nie ilość. Warto więc zwrócić uwagę na to, kto nas zaprasza: w jakiej działa branży, gdzie pracuje czy mamy wspólnych znajomych. Istotna jest także kompletność profilu, czyli np. wklejone zdjęcie, informacje o miejscu zatrudnienia. Im bardziej rozbudowany profil, tym większą mamy pewność, że mamy do czynienia z profesjonalistą, z którym znajomość może nam pomóc w dalszej karierze.
Polecamy: Kolejne "5 minut" pracowników IT
Zawsze odpowiadaj na wiadomości z ofertami pracy
Niezależnie od tego, czy oferowane stanowisko cię interesuje, czy akurat chcesz zmienić pracę, warto odpowiadać na każdą wysłaną ofertę. Nigdy przecież nie wiadomo, kiedy rekruter będzie miał kolejną propozycję odpowiadającą twojemu profilowi. Jeżeli dodatkowo w odpowiedzi uwzględnisz informacje o tym, jakiego rodzaju stanowiskami byłbyś zainteresowany, to szansa na ponowny kontakt będzie znacznie większa.
Dziel się ciekawymi informacjami
Nie należy zapominać o tym, że LinkedIn nie jest portalem tylko dla osób poszukujących pracy. Służy on również wymianie informacji i budowaniu siatki kontaktów biznesowych. Dlatego też warto zadbać o swój wizerunek jako eksperta. Można to zrobić np. poprzez dzielenie się interesującymi informacjami znalezionymi w internecie. Należy tylko pamiętać, aby nie było ich zbyt wiele oraz, aby do każdego linku dokładać własny komentarz. Inaczej nasza aktywność może zostać odebrana jako spam (zwłaszcza jeżeli informacje, którymi się dzielimy dotyczą tylko naszej firmy) a efekt będzie wprost przeciwny do zamierzonego.
Agnieszka Włodarczyk, Konsultant ds. Rekrutacji, Hays Poland