Trwa ładowanie...
Praca dla ciebie
Przejdź na

Działalność gospodarcza - jak ją założyć?

0
Podziel się:

Chcesz założyć działalność gospodarczą, ale nie wiesz jak? Z naszego poradnika dowiesz się jak to zrobić krok po kroku.

1. Rejestracja

Na początku należy się zarejestrować w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej, zgłosić się do Urzędu Skarbowego oraz jako płatnik ubezpieczeń do ZUS. Wszystkie te elementy zawierają się w jednym dokumencie - formularzu CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej)
. Tym samym otrzymujemy numer REGON oraz NIP (jeżeli jeszcze go nie posiadamy). Jeżeli nasza firma jest spółką cywilną, każdy wspólnik musi wypełnić CEIDG z osobna. W formularzu zaznaczamy również rodzaj wykonywaj działalności do Polskiej Klasyfikacji Działalności.

2. Deklaracja w sprawie VAT 3. Należy zdecydować, czy zamierza się być podatnikiem VAT

Należy pamiętać, że podatek VAT płaci się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności, czyli najczęściej siedziby firmy (w odróżnieniu od podatku dochodowego, który wpłaca się do urzędu właściwego ze względu na adres zamieszkania).

4. ZUS

W tej kwestii uzupełniamy druk ZUA - jeśli wykonywana działalność jest jedynym naszym źródłem dochodów. ZZA używa się w sytuacji, gdy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej - w innym przypadku (np. pensja jest niższa) pozostajemy przy ZUA. W przypadku spółki cywilnej, będzie to druk ZPA. Należy pamiętać o posiadaniu kopii każdego dokumentu.

5. Koncesje i zezwolenia

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, niekiedy musimy wyrobić również koncesje lub zezwolenie (np. na sprzedaż alkoholu).

6. Jeśli zatrudniamy pracowników

Jeżeli zamierzamy zatrudnić pracowników udajemy się do Państwowej Inspekcji Pracy i Sanepidu. PIP musimy zawiadomić w ciągu 30 dni o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. W przypadku Sanepidu mamy 14 dni na zawiadomienie o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz przewidywanej liczbie pracowników (w wojewódzkiej lub powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej).

7. Konto firmowe i pieczątka

Wykonanie firmowej pieczątki jest przydatne, jednak nieobowiązkowe. Jednak założenie firmowego konta bankowego jest obowiązkowe i należy je zgłosić do Urzędu Skarbowego (wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG).

Beata Kapcewicz, ekspert ds. kariery i personalbrandingu

działalność gospodarcza
poradnik
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)