(C) Gianluca Rasile - Fotolia.com /
"Jestem absolwentem uczelni technicznej na kierunku logistyka. W czasie studiów przez 2 lata pracowałem i dalej pracuję jako doradca klienta w sieci ze sprzętem elektronicznym. Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia, chciałem podjąć pracę zgodną z moim wykształceniem. Jednak mimo brania udziału w licznych rekrutacjach na stanowiska logistyczne nie uzyskałem ani jednej odpowiedzi. Czy to charakter poprzedniej pracy ma tak duży wpływ i tak bardzo utrudnia wejście do branży w swoim zawodzie?" - pyta Internauta.
Odpowiada Mariola Skalska - Konsultant ds. rekrutacji, K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego
Powodów dla których nie otrzymał Pan odpowiedzi zwrotnej może być wiele.
Po pierwsze: absolwenci szkół wyższych, poszukujących aktualnie pracy, posiadają ogólną wiedzę o swoim zawodzie. Praca na stanowisku ,,doradca klienta", o którym Pan wspomniał, umożliwia zdobycie doświadczenia z zakresu sprzedaży, czy obsługi klienta, lecz nie daje możliwości na rozwijanie wiedzy z zakresu logistyki zdobytej podczas studiów. Pomimo tego, iż kandydat może okazać się idealnym pracownikiem, dla pracodawców, zatrudnienie takiej osoby wiąże się z ryzykiem, np. błędy popełnione przez niedoświadczonego pracownika mogą skutkować stratami finansowymi, bądź też utratą klientów. W tej sytuacji pracodawca rozważy w pierwszej kolejności kandydatów posiadających już doświadczenie w logistyce.
Po drugie: bardzo ważnym czynnikiem w dzisiejszych czasach jest konkurencja na rynku pracy, która stanowi ogromną barierę podczas aplikowania na dane stanowisko. Spośród wielu kandydatów ubiegających się o zatrudnienie, pracodawca ma za zadanie wyłonić tych najlepszych, którzy spełniają większość wymagań. I tutaj pojawia się problem, który dotyczy nie tylko Pana, lecz wielu młodych absolwentów, którzy nie potrafią odnaleźć się na rynku pracy i nie posiadają odpowiednich kwalifikacji na dane stanowisko.
Pomimo tego, nie zniechęcałabym się i nie zaprzestawała poszukiwań wymarzonej pracy. Warto uzupełnić luki uczestnicząc w szkoleniach branżowych. Wiele firm proponuje również staże lub praktyki, podczas których można zdobyć ciekawe doświadczenie i dodatkowe kwalifikacje. Często zdarza się, że po zakończeniu takiej praktyki/stażu, proponowane jest stałe zatrudnienie w firmie, jeżeli oczywiście sprawdzimy się podczas trwania tego typu programów.
Kiedy zbierze już Pan dodatkową wiedzę, czy umiejętności, należy umieścić je w swoim CV. Przyszły pracodawca potraktuje je jako dodatkowy atut. Będą świadczyć o zaangażowaniu i motywacji do podjęcia pracy w zawodzie. Dodatkowo, idąc na rozmowę kwalifikacyjną należy bardzo dobrze przygotować się i zaprezentować, odpowiadając konkretnie na zadane pytania, wykorzystując wiedzę uzyskaną podczas studiów, stażu, praktyki, szkolenia. Podczas poszukiwania pracy należy również zwrócić uwagę na lokalizację. Może warto byłoby się zastanowić i zdecydować na przeprowadzkę. Taka decyzja może zaowocować w przyszłości ciekawą ofertą pracy w atrakcyjnej lokalizacji.