|
|
| --- |
| (fot. thinkstock) |
Na rozmowie kwalifikacyjnej kandydaci mogą spotkać się różnymi formami weryfikacji umiejętności i kompetencji. Z czym najczęściej mają do czynienia? Na pewno podstawową formą weryfikacji jest rozmowa kwalifikacyjna, przyjmująca czasem postać wywiadu kompetencyjnego. Zadawane są pytania dotyczące takich kompetencji jak: orientacja na klienta, negocjacje, rozwiązywanie konfliktów, praca zespołowa, kreatywność. Zazwyczaj sprawdzane są poprzez poproszenie kandydata o opowiedzenie konkretnej sytuacji, w której miał możliwość wykazania się daną kompetencją oraz sprawdzając obowiązki na poprzednich stanowiskach kandydata.
Jeżeli wymagana jest w ofercie znajomość programów typu Excel, przygotowywane są testy praktyczne z zadaniami (podstawowe lub zaawansowane w zależności od potrzeb). Także testy językowe lub testy badające różne predyspozycje osobowościowe cieszą się dużą popularnością przy rekrutacji na konkretne stanowisko.
Bardziej zaawansowaną formą badania kompetencji są sesje assessment i development center. Są to zazwyczaj kilkugodzinne lub całodniowe spotkania z grupą wybranych osób, które wspólnie rozwiązują zadania problemowe, uczestniczą w aranżowanych scenkach, przedstawiają indywidualnie przygotowaną prezentację na wybrany temat. Takie sesje pozwalają bardzo dokładnie ocenić zarówno posiadane umiejętności kandydata, ale też jego predyspozycje do wykonywania określonych działań (np. sprzedaż lub obsługa klienta). Dodatkowo kandydat prezentuje całą gamę zachowań niewerbalnych, które zdradzają jak zachowuje się w sytuacji stresującej lub w obliczu nowego, nieznanego mu problemu lub pozwalają stwierdzić czy jest osobą, która woli pracować samodzielnie czy w grupie.
Wydanie internetowe magazynrekruter.pl