Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Jak firma może uchronić się przed zatrudnieniem słabego pracownika?

0
Podziel się:

Rekrutację warto rozpocząć od stworzenia profilu idealnego pracownika, czyli określenia, jakie wymagania musi spełniać oraz jakie powinien posiadać kompetencje.

Rekrutację warto rozpocząć od stworzenia profilu idealnego pracownika, czyli określenia, jakie wymagania musi spełniać oraz jakie powinien posiadać kompetencje. Im jest on bardziej szczegółowy, tym lepiej dla nas i tym trudniej o popełnienie błędu. I tak zastanówmy się, jakiego wykształcenia, doświadczenia zawodowego, kwalifikacji i umiejętności (w tym tzw. kompetencji miękkich) oczekujemy od nowego pracownika. Warto również z zespołem przedyskutować kwestie brakujących kompetencji i umiejętności. Dzięki temu nowy jego członek wypełni tę lukę. Stworzenie profilu idealnego pracownika pozwoli nam przygotować dobre ogłoszenie o pracę - te dwa elementy są kluczowe na początku poszukiwania odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Dobre ogłoszenie o pracę to takie, które nie tylko wskazuje szczegółowo na oczekiwania i wymagania pracodawcy. Powinno również zawierać opis stanowiska i obowiązki przyszłego pracownika. Warto także umieścić informacje (przynajmniej ogólne) na temat tego, co firma oferuje swoim
pracownikom, a to z kolei pomoże przyciągnąć najlepszych kandydatów. Szczegółowe informacje w ogłoszeniu pozwolą im dopasować swój profil i dokumenty aplikacyjne do oferty, a rekruterom zaoszczędzić czas w procesie przeszukiwania setek CV.

Ważne jest także to, gdzie zamieścimy ogłoszenie o pracę. Umieszczenie go na wielu portalach pozwoli dotrzeć do większej liczby potencjalnych kandydatów. Warto również rozważyć publikację oferty na branżowych portalach czy forach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Im więcej aplikacji otrzyma firma, tym większe będą możliwości wyboru odpowiedniego pracownika.

Wiele firm popełnia błąd, ograniczając rekrutację do jednego spotkania z wybranym kandydatem. Dobrze, jeśli rekrutacja składa się z różnych etapów sprawdzających umiejętności i kwalifikacje kandydata - w tym celu warto przeprowadzić testy, np. językowe, assessment center lub poprosić kandydata o wykonanie zadania. Pozwoli to rekruterowi lepiej poznać umiejętności danej osoby i predyspozycje zawodowe. Zadanie rekrutacyjne lub test powinny być zbliżone do codziennych obowiązków na stanowisku, o które ubiega się kandydat. Dzięki temu, rekrutujący dowie się, czy kandydat jest odpowiednią osobą na stanowisko w firmie. Korzyść odniesie też aplikujący - będzie mógł sprawdzić, czy rzeczywiście chce pracować w danej firmie i wykonywać obowiązki przypisane do potencjalnego stanowiska.

Kluczowym etapem procesu rekrutacyjnego jest spotkanie z kandydatem. Od dobrze przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej zależy, czy uda nam się wyeliminować słabych pracowników i nie przeoczyć prawdziwego talentu. Na wstępie dobrze jest nawiązać miły kontakt z kandydatem. Pozwoli mu się to odstresować i rzeczowo odpowiadać na nasze pytania. Do rozmowy warto się wcześniej przygotować - spisać pytania na kartce, aby żadne z nich nam nie umknęło i zadać je wszystkim kandydatom, a potem porównać ich odpowiedzi. Postarajmy się zdobyć konkretne odpowiedzi co do ścieżki zawodowej, a także dotychczasowego doświadczenia i wykonywanych obowiązków. Trzeba tak prowadzić rozmowę, aby w kolejnych pytaniach weryfikować stwierdzenia kandydata. Zadawajmy pytania otwarte - dzięki nim dowiemy się więcej o aplikujących.

W rozmowie kwalifikacyjnej, po stronie rekrutującego pracodawcy powinny wziąć udział dwie lub trzy osoby. Konsultując swoje odczucia z innym rekruterem lub współpracownikiem pozbędziemy się złudnych wrażeń i wymienimy spostrzeżeniami. Przeprowadzając rozmowę w pojedynkę może umknąć nam coś, co druga osoba wyczyta, np. z mowy ciała.

Jeśli kandydat ubiegający się o pracę przedstawia referencje, można je zweryfikować, np. dzwoniąc do firmy, z którą współpracował wcześniej. Warto jednak wcześniej zapytać aplikującego, czy nie ma nic przeciwko naszemu kontaktowi z poprzednim pracodawcą. Nigdy natomiast nie powinniśmy dzwonić do obecnego pracodawcy kandydata - to nieprofesjonalne i niedyskretne.

Szukając specjalisty, musimy odpowiedzieć na pytanie, czy możemy pozwolić sobie, by zatrudnić najlepszych pracowników na rynku - co jesteśmy w stanie im zaoferować. Warto pamiętać, że dobry pracownik wiąże się z kosztami - taka osoba zazwyczaj jest świadoma swojej wartości i nie zgodzi się na pracę za niskie wynagrodzenie. Jeśli jednak decydujemy się na znalezienie najtańszego pracownika, musimy pamiętać, że jednocześnie godzimy się albo na słabe wykonywanie przez niego obowiązków i niską efektywność, albo na zatrudnienie osoby z potencjałem, ale bez doświadczenia, którą będziemy musieli wszystkiego nauczyć, co wymaga czasu i pracy.

Małgorzata Majewska, monsterpolska.pl

(AS)

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)