Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Od czego zacząć?

0
Podziel się:

Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2013-05-27

W celu dokonania rejestracji jako bezrobotny zgłoś się do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na stałe lub czasowe miejsce zameldowania, a jeżeli nie jesteś zameldowany - do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywasz.

Rejestracja następuje w dniu, w którym osoba zgłosi się do urzędu i poświadczy własnoręcznym podpisem przekazane przez nią dane i złoży, w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenia o prawidłowości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu w brzmieniu: „Świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczam, iż wszystkie podane przeze mnie w trakcie rejestracji dane są zgodne ze stanem faktycznym oraz zostałem pouczony o warunkach zachowania statusu bezrobotnego”.

Musisz przedłożyć do wglądu pracownikowi powiatowego urzędu pracy dokonującemu rejestracji następujące dokumenty:

1. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości z potwierdzeniem zameldowania i numerem PESEL,
2. numer identyfikacji podatkowej (NIP)
,
3. oryginał świadectwa ukończenia szkoły lub dyplom w przypadku ukończenia studiów wyższych,
4. zaświadczenia o odbytych kursach, szkoleniach potwierdzające kwalifikacje i uprawnienia zawodowe,
5. oryginały świadectw pracy z całego okresu zatrudnienia oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia ewentualnych uprawnień,
6. dokument o przeciwwskazaniach do wykonywania określonej pracy, jeżeli taki dokument posiadasz,
7. jeśli jesteś niepełnosprawny, oprócz ww. dokumentów, przedkładasz dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności,
8. jeżeli jesteś domownikiem lub współmałżonkiem właściciela nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 2 ha przeliczeniowe, masz obowiązek przedstawić decyzję z KRUS o niepodleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników w gospodarstwie,
9. jeśli posiadasz gospodarstwo rolne, przedkładasz aktualny nakaz podatkowy lub zaświadczenie z gminy o wielkości gospodarstwa,
10. jeśli prowadziłeś działalność gospodarczą, musisz przedstawić:

  • decyzję o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania składkom i ich opłacania oraz o wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy w rozbiciu na poszczególne miesiące,

1. jeśli zawiesiłeś prowadzenie działalności gospodarczej, musisz przedstawić zaświadczenie o zwieszeniu działalności gospodarczej wydane przez odpowiedni urząd gminy lub urząd miasta,
2. jeśli we wniosku o wpis do ewidencji prowadzenia działalności gospodarczej wskazałeś późniejszy termin rozpoczęcia działalności, musisz przedstawić decyzję o uzyskaniu tego wpisu, w której wskazany jest termin rozpoczęcia działalności,
3. jeśli byłeś zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, musisz przedstawić zaświadczenie o wynagrodzeniu brutto z wyszczególnieniem każdego miesiąca, oraz informację, czy były odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
4. jeśli byłeś zatrudniony na umowę-zlecenie, musisz przedstawić:

  • zaświadczenie o okresie pracy na umowę-zlecenie wraz z wyszczególnieniem wynagrodzenia brutto za każdy miesiąc oraz
  • informację, czy były odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,

1. jeśli pobierałeś świadczenie z ZUS poza okresem zatrudnienia (rentę, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek chorobowy i inne), musisz przedstawić zaświadczenie z ZUS potwierdzające okres pobierania świadczenia oraz podstawę jego wymiaru,
2. po utracie renty lub innych świadczeń wypłaconych przez ZUS/KRUS przedkładasz:

  • decyzję potwierdzającą datę nabycia i wstrzymania pobieranego świadczenia,
  • zaświadczenie potwierdzające rodzaj i okres pobieranego świadczenia,

1. jeśli pobierasz rentę rodzinną, przedstawiasz aktualną decyzję o wysokości renty,
2. jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, musisz podać ich numery PESEL oraz skrócone akty urodzenia dzieci,
3. jeśli przebywałeś w zakładzie karnym, powinieneś dostarczyć świadectwo zwolnienia z zakładu karnego oraz zaświadczenie o wykonywaniu w nim pracy,
4. książeczkę wojskową lub zaświadczenie z WKU.

Internetowa rezerwacja terminu rejestracji w powiatowym urzędzie pracy

Obecnie masz możliwość uprzedniego przekazania do właściwego urzędu pracy wymaganych danych, za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Wówczas urząd pracy wyznaczy Ci termin stawiennictwa, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji. W sytuacji gdy nie stawisz się w wyznaczonym przez urząd terminie, dane przez Ciebie przekazane zostają usunięte z systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.

Pamiętaj!

Status osoby bezrobotnej nabędziesz z dniem, w którym zgłosisz się do powiatowego urzędu pracy, poświadczysz własnoręcznym podpisem przekazane dane i złożysz, w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenie o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu.

Internetowa rejestracja w powiatowym urzędzie pracy

Wraz z wejściem w życie wybranych przepisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy, które nastąpiło 27 maja 2013 roku, pojawiła się również możliwość rejestracji jako osoba bezrobotna za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl.

Z rejestracji w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, za pośrednictwem Internetu, będziesz mógł skorzystać jeśli dysponujesz:

o bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo

o potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

W celu dokonania rejestracji jako bezrobotny możesz wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. W takim przypadku wymagane do rejestracji dokumenty jesteś zobowiązany zeskanować, a wniosek opatrzyć jednym z powyżej opisanych bezpiecznych podpisów.

Pamiętaj!

Status osoby bezrobotnej nabędziesz wówczas z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu – jednym z dwóch aktualnie akceptowanych bezpiecznych podpisów.

Osoba zarejestrowana zobowiązana jest do niezwłocznego informowania powiatowego urzędu pracy w terminie siedmiu dni o wszelkich zmianach danych zawartych w karcie rejestracyjnej.

praca
poradniki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)