Mentoring, samorozwój, szkolenia, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, wspieranie, rozwijanie potencjału. Same modne słowa. Czym są? Mentoring to metoda szkolenia i adaptacji pracownika do firmy. To relacja partnerska między nim, a przydzielonym mu mentorem - inaczej mówiąc opiekunem, nauczycielem, przewodnikiem. Rolą trenera jest przekazywanie podopiecznemu wiedzy specjalistycznej, związanej z wykonywaną pracą, ale i wspieranie pracownika w rozwiązywaniu codziennych problemów. To osoba, która pomaga zaplanować jego rozwój w organizacji i monitoruje jego postępy. Motywuje, angażuje i zachęca do pracy.
Mentoring, oparty na ciągłym wsparciu zapewnia okazję do uczenia i rozwoju, nie tylko dla ,,ucznia" ale i ,,trenera". Pierwszy, dzięki pracy z mentorem poznaje swoje mocne strony, rozwija samoświadomość oraz dąży do realizacji własnego potencjału. Drugi natomiast doskonali umiejętności interpersonalne.
Mentor to osoba, która pełni rolę przyjaciela i zaufanego doradcy, jednak cała relacja przebiega na poziomie profesjonalnym. Mentorzy oraz uczniowie spotykają się i komunikują między sobą w sposób regularny, jednak nie do końca sformalizowany. Darzą się wzajemnym zaufaniem, zrozumieniem i empatią. Bardzo ważna jest dla nich poufność.
Aby mentoring był skuteczny należy pamiętać o kliku zasadach:
1.Uczeń jest źródłem zasobów Uczeń posiada umiejętności i potencjał, które wystarczą do pokonania trudności. Choć, to mentor pomaga mu zidentyfikować bariery, tu uczeń podejmuje decyzje by je przekraczać.
2. Uczeń wybiera temat spotkania 3. Uczeń i mentor są sobie równi Obie strony są dla siebie partnerami, a szacunek jest podstawą współpracy.
4. Holistyczne traktowanie Mentoring nie jest psychoanalizą, ale aby praca była satysfakcjonująca i pełna, należy rozważać sytuację ucznia w szerszym kontekście, często odwołując się nie tylko do teraźniejszości, ale także przeszłości i przyszłości np. jego dawnych doświadczeń zawodowych.
5. Mentoring ma na celu wydobycie zasobów Radzenie lub pouczanie nie są wskazane. Mentor powinien wspierać poprzez stawianie nowych wyzwań oraz przenikliwych pytań.
6. Celem mentoringu jest rozwój i działanie Potrzeba uczestnictwa w mentoringu wynika ze zmiany. Strony wyrażają taką chęć, ponieważ pragną rozwijać swój potencjał, dlatego też niemożliwa jest praca z osobą, która nie jest zmotywowana. Jeżeli jedna ze stron, pomimo deklaracji, nie wywiązuje się z obowiązków, powinien być to sygnał, do ponownego rozważenia współpracy.
Warto zatem pamiętać, że mentoring jest skutecznym narzędziem wspierającym rozwój zawodowy, szczególnie w początkowej fazie budowania kariery, kiedy młody stażem pracownik potrzebuje nie tylko profesjonalnej wiedzy i umiejętności, ale także dużej odwagi i wiary, że jego pomysły i zadania są realne i możliwe do osiągnięcia. Choć w Polsce jest on stosunkowo nowym narzędziem, warto w niego zainwestować.
Dlaczego?
Odpowiedź jest prosta.
Mentoring jest bardzo szybką i efektywną formą szkolenia i adaptacji pracownika. Dodatkowo zwiększa się zaangażowanie i zadowolenie z pracy osób objętych tą metodą - zarówno mentora, jak i szkolonego pracownika. No i jest tani - korzysta się z wewnętrznych zasobów firmy.
Anna Pierzycka
Wydanie internetowe magazynrekruter.pl