Trwa ładowanie...
Zaloguj
Praca dla ciebie
Przejdź na

Inteligencja emocjonalna jest najważniejsza

0
Podziel się:

Z najnowszych badań psychologicznych wynika, że żeby osiągnąć sukces w pracy potrzebna jest jeszcze inteligencja emocjonalna i ona jest znacznie ważniejsza niż iloraz inteligencji

Z najnowszych badań psychologicznych wynika, że żeby osiągnąć sukces w pracy potrzebna jest jeszcze inteligencja emocjonalna i ona jest znacznie ważniejsza niż iloraz inteligencji. Nasza inteligencja emocjonalna to samoświadomość, motywacja, umiejętność kierowania samym sobą, empatia i dobre układanie stosunków z innymi ludźmi.

Jeśli pracownik ponadprzeciętnie inteligentny źle odnosi się do innych, jest arogancki, konfliktowy tym samym zniechęca ludzi do kontaktów i do współpracy z nim. Ludzie się od niego izolują i nie chcą z nim pracować.

Co może zmienić? Zacząć pracę nad sobą i skorzystać z treningu asertywności Jego główna idea to jak żyć w zgodzie z sobą nie raniąc uczuć innych ludzi. Na treningu można się doskonalić i nauczyć się najlepszych sposobów postępowania z ludźmi. Natomiast brak umiejętności społecznych - zbyt surowa krytyka, niewrażliwość na problemy innych i nadmierne wymagania zniechęcają od nas innych ludzi nie tylko w pracy, ale też w życiu osobistym.

Podstawą w relacjach z innymi ludźmi jest szacunek. Z innymi ludźmi porozumiewamy się tak jak nas nauczyli rodzice, nauczyciele - to są nasze wzorce, lepsze lub gorsze. W dorosłym życiu mamy wpływ na siebie i możemy sami kształtować nasze umiejętności - doskonalić się i nauczyć się porozumiewać z innymi. A to jest nam wszystkim w pracy bardzo potrzebne - życzliwość, szacunek, docenianie innych, panowanie nad swoimi uczuciami i jak najczęstsze wyrażanie uczuć pozytywnych.

Osoba, która jest zbyt surowa w ocenie innych ludzi może nauczyć się wyrażać wyważoną, konstruktywną krytykę, dostrzegać jej zalety, krytykować zachowanie a nie osobę. Jednym słowem tak przekazać krytykę, żeby ją zmotywować do lepszej pracy a nie niszczyć jej poczucie godności, czy własnej wartości. Korzystne jest stosować komunikaty typu ,,Ja'', mówić swoich odczuciach i nie oceniać drugiej osoby.

Tak nauczysz się dialogu z innymi

Jak konstruktywnie wyrażać trudne uczucia czyli krytykę. Z tym wiele osób ma kłopot. Do wyrażenia asertywnej krytyki należy się przygotować. Podaję wam najlepszy przepis na jej wyrażanie.

Krytykę zaczynamy od przekazania pochwały. Powiedz swojemu koledze lub koleżance co ci się podoba we współpracy z nim, a dopiero potem przekaż w odpowiedni sposób krytykę. Przyjazna krytyka składa się z:

1. Wyrażenie pochwały

2. Opisu sytuacji, która budzi twoje negatywne emocje

3. Wyrażeniu uczuć, które przeżywasz ,, Stosujesz komunikat ,,Ja'' czyli wyrażasz swoje uczucia, które przeżywasz w związku z tą sytuacja a nie ocenę drugiej osoby np. ,,Martwi mnie...'', ,,Jestem wściekły...'', ,,Przykro mi...'' a nie ,, Jesteś głupi'' tylko ,, Przykro mi, że zrobiłeś tyle błędów''.

4. Twoje oczekiwania - jej celem jest zawarcie umowy z osobą krytykowaną na dokonanie zmian w swoim zachowaniu.

Przykład: Wspólnie z kolegą pracujecie nad projektem. Kolega oddaje ci swoją część pracy, a w niej dużo błędów. Masz wrażenie, że było to pisanie na kolanie. Musisz zostać dłużej kilka godzin w pracy i poprawić je zanim przekażesz projekt szefowi. Jesteś na niego zły i nie chcesz więcej takiej sytuacji i postanawiasz z nim asertywnie porozmawiać według wcześniejszego przepisu.

Mów spokojnie i rzeczowo:
- ,,Wcześniej byłem zadowolony z jakości twojej w pracy" (pochwała)
- ,,W ostatnim projekcie zrobiłeś dużo błędów. Nie mogłem tego przekazać szefowi. Musiałem zostać 3 godziny dłużej i wykonać twoją pracę. Byłem też z tego powodu wściekły na ciebie, bo miałem inne plany na wieczór" (opis sytuacji i komunikat ,,Ja'')
- ,,Oczekuję, że mi wyjaśnisz tą sytuację i będziesz na przyszłość rzetelnie podchodził do pracy" (oczekiwania)

Napisz do mnie - jak ci poszło przekazywanie krytyki?

Centrum Rozwoju Zawodowego i Osobistego ,,Dialog''
Maryla Pellowska

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)